Onzekerheden op de weg naar zekerheid

Het jaar 2012 is nog maar tien dagen oud en nu al zijn er slechte en goede ontwikkelingen. Gisteren was ik jarig en ben vijfenvijftig jaar geworden. Dat is iets wat ik graag onder het goede schuif. Eind 2010 was ik bang dat ik Kerst niet zou halen. Ik zat toen in een heel diep dal. De Kerstdagen 2011 kwamen zonder dergelijke angsten dichterbij. Ik voelde me haast onsterfelijk. Ondanks dat ik gisteren jarig was en weer een jaar ouder geworden ben, voel ik me momenteel alles behalve onsterfelijk. Het gaat helemaal niet lekker. En dat schuif ik onder de slechte ontwikkelingen. Deels wordt dat veroorzaakt door klachten die voortkomen uit mijn COPD en deels is daxas de schuldige. Bijwerkingen als spierslapte en neerslachtigheid, dragen niet bepaald bij aan een gevoel van welbevinden.

Een andere goede ontwikkeling is deze website. Steeds meer bezoekers hebben belangstelling voor het onderwerp van deze website. Belangstelling is er vanuit de hele wereld. Je kunt dit heel mooi terug zien in het statistisch jaarverslag.
Ook Google beloont deze groeiende belangstelling. In de ranking is deze website gestegen van page rank 4 naar page rank 5. Dat is opnieuw een stijging sinds de start in augustus 2010. De website had eind 2010 een page rank 3 als waardering van Google. En nu, begin 2012, waardeert Google deze website dus met een page rank 5.

Allemaal leuk en aardig maar er is natuurlijk maar één ding waar ik me echt druk om maak en dat is mijn gezondheid. Zoals het nu weer gaat, is het echt niet leuk meer. Ik vind het zwaar om de dagen door te komen. Dit heeft niets met klagen te maken maar alles met openheid. Wat heb ik er aan om mooi weer te spelen als de donkere wolken zich boven mijn hoofd samenpakken? Waarom zal ik lachen als het huilen me nader staat? Ik zal nog een week of acht moeten wachten voor de daxas effect laat zien. Als het al effect gaat geven in mijn geval. Zelfs dat is niet altijd zeker. Bij de één werkt het heel goed terwijl de ander er helemaal geen baat bij heeft. Onzekerheden had ik al genoeg dus deze kan er ook nog wel bij. Mijn weg is de laatste tijd bezaaid met onzekerheden. Al deze onzekerheden leiden mij uiteindelijk naar de enige zekerheid die ik nog over heb. Of ik daar nu de eigen regie in ga voeren of dat de voorzienigheid het heft in handen neemt, al die onzekerheden op mijn weg leiden daarheen waar de moeilijke dagen ten einde komen.

10 januari 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Onzekerheden op de weg naar zekerheid

  1. Hee Hans, gefeliciteerd met je verjaardag,hoop dat je toch nog een beetje prettige dag gehad heb.
    Valt allemaal niet mee als ik je blog lees,afijn toch maar weer de mooie dingen in het leven proberen te zien en horen
    Mischien dat een lekker muziekje weer wat power geeft,of een mooie lucht,begrijp dat je veel moeite heb met ademen,en daar word je niet blij van
    Over het klagen nog ff dit,ik vind dat het wel meevalt hoor, laat die eikel je weet wie ik bedoel het maar bekijken.
    Je kan ook wat anders lezen toch,mischien is het ook prettig om het van je af te schrijven en wij wachten allebei op je nieuwe blog dus vooral niet stoppen ,wat andere er van denken boeien toch,
    ga stoppen en je weet het keep on rocking Johnny

  2. Anna Bennema zegt:

    Nou das dan lekker kut als je je zo voelt.
    Kan me voorstellen dat je de moed in de schoenen zakt. Zou ook in mijn hakken zakken.
    En klagen: onzin, ieder mens mag mekkeren met zo’n rotziekte. Heb het zelf ook dus weet wat het is. En trouwens, het gaat er toch om dat je de waarheid verteld. Niemand heeft er wat aan als je het in watjes verpakt. Daarbij denken anderen die een dergelijke ziekte niet hebben dan dat het allemaal wel meevalt. Niet dus!!
    Toch gefeliciteerd en duim voor je dat de medicatie aan zal slaan. En wat anderen zeggen, in negatieve zin, is toch volstrekt irelevant! Van je af laten glijden.
    (heb zelf ook een glibberig ruggetje gekregen)

  3. Ans Fidder zegt:

    Beste Hans, Van Harte Gefeliciteerd en nog vele verjaardagen met je Anna-Bella gewenst!
    Die spierzwakte van de Daxas is m.i. heel vervelend, bij de longrevalidatie wordt juist zoveel aan spieren gedaan, ra, ra…
    Peace and Love, Ans.

  4. Sam zegt:

    Nog van harte gefelici Hans 😉 !

    Knuf!

  5. Margo zegt:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ik wens je echt nog vele goede jaren toe. Dan wel betere dagen dan je nu hebt! Dat waren dus de bijwerkingen van de Daxas. Onder andere neerslachtigheid. Dat us niet prettig, zeker in jouw geval waar je vaak moet vechten om een beetje lucht is een optimistische, opgeruimde geest erg belangrijk. Zakken die bijwerkingen weer wat weg als je het langer gebruikt, of is er een middel dat die bijwerkingen ongedaan maken?
    Hou je taai ouwe!

  6. lou zegt:

    Ja Hans ook van mijn kant van harte gefeliciteerd en hopelijk hou je t nog een beetje vol samen met Anna , wie weet hebben Dirk Jan en Karin in de toekomst nog weer een oplossing voor jou want we grijpen alles aan , ook al zijn het proeven. slechter wordt het toch als er niks gebeurt Hans de groetjes ook aan Anna van ons .

Geef een reactie

