Moeilijke keuze. Stoppen of doorgaan.

Het is een moeilijke keuze. Het antwoord op de vraag “Stoppen of doorgaan?”, is ook niet zo één, twee, drie te geven. Enerzijds hoop ik op verbetering maar anderijds is dit alles behalve zeker. Was er nou wat meer zekerheid, dan zou doorgaan het enige antwoord zijn. Het is juist die onzekerheid die me doet neigen naar stoppen.

Onzekerheid over een positief effect van daxas. Zal ik er überhaupt baat bij hebben? Het werkt niet voor iedereen. Onzekerheid over de duur van de bijwerkingen. Houden de bijwerkingen op? En zo ja, na hoeveel tijd verdwijnen die ongwenste effecten dan? Of blijven de bijwerkingen last veroorzaken? Iets wat ik ooit meen gelezen te hebben.

Er ligt nog een avond en een nacht voor me. Een lange nacht. Een nacht waarin ik waarschijnlijk, net als afgelopen nacht, weer een gevecht met demonen moet leveren. Daxas ontpopt zich ’s nachts tot een kwaadwillend illusionist die alle kooien in mijn hoofd opentrekt. De demonen worden losgelaten en hebben vrij spel. Er is niets wat ik er tegen kan doen. Vechten is wat mij rest. Vechten tgen de demonen waarvan ik weet dat ze niet echt zijn. Demonen die in mijn verzwakte hoofd zo werkelijk lijken. Met angst en beven zie ik de nacht tegemoet. Nu zou een handje slaappillen welkom zijn. Bij gebrek aan slaappillen, zal ik mijn toevlucht tot oramorph moeten nemen. Zal Morpheus mij weten te redden? Morgen maak ik de moeilijke keuze. Stoppen of doorgaan.

11 januari 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Moeilijke keuze. Stoppen of doorgaan.

  1. Lucy zegt:

    Ik wens je veel kracht deze nacht. En bel me als ik iets voor je kan halen. Had met liefde slaappillen voor je gehaald!

    Liefs,

    Lucy

  2. Kees Nieuwpoort zegt:

    Weer een kloten nacht met Depri Daxa?.Neem wat Oramo. en probeer even te rusten, alles vliegt je door het hoofd en trekt je naar beneden de depressie in. er zijn grenzen zei ringeling, wat ligt er nog in grootvaders’ kastje ?

  3. Margo zegt:

    Sterkte Hans. Neem geen besluiten onder invloed van Daxas.

  4. pat zegt:

    Hans,
    nog gefeliciteerd met je verjaardag!
    en verder,niet gehinderd door ook maar enige kennis van de betreffende medicatie:dat middel is vrij nieuw,nog weinig over bekend , nog niet officieel toegelaten en wordt op een aantal proefpersonen getest,neem ik aan;kun je de arts(en) die dit voorschrijven niet vragen hoeveel andere patienten dit krijgen en hoe ze hierop reageren?dan heb je tenminste een inschattingspercentage op basis waarvan je kunt besluiten om er al dan niet mee door te gaan.

  5. Ans Fidder zegt:

    Dag Hans,
    Ik meen hier bij de reakties gelezen te hebben dat de positieve werking van de Daxas een tijdje duurt…
    Iets om te slapen vragen als je dat niet in huis hebt? Depressie is nu ook niet bepaald bevorderlijk voor ons COPD IV-ers. (ik ben afgelopen zomer van III naar IV verschoven, maar had dat hier niet eerder vermeld)
    Peace and Love, Ans.

  6. Dirkje zegt:

    Lieve Hans,
    Hopelijk neemt Morpheus je vannacht in zijn armen en als om dat te bewerkstelligen dan (een flinke dosis) oramorph nodig is, dan is dat een overweging waard, denk ik.
    Met benauwdheid ben ik alleen via John bekend, maar paniekaanvallen ken ik zelf wel en ik weet dat ’s nachts alles er sowieso angstaanjagender uit ziet dan overdag. Ik wens je alle kracht toe om tot een beslissing te komen, aan je moed zal het in ieder geval niet liggen.
    Heel veel liefs
    Dirkje

  7. marritanne zegt:

    Lieve Hans,
    Ga je vandaag met je fijne huisarts Romke even praten? Of met je longarts? Lijkt me geen slecht plan om een van beide bellen nu, misschien kan hij je goed advies geven of op zijn minst een beetje meer zekerheid geven over de duur van de bijwerkingen.
    Hopelijk heb je toch een beetje kunnen slapen en sterkte!!

    Liefs,

    Marrit

Geef een reactie

