Wij trekken het niet meer

Het duurt te lang. Al weken voel ik me een wrak. In plaats dat er vooruitgang in zit, lijkt het alleen maar slechter te worden. Het slijm in de luchtpijp zit weer helemaal vast en slaat soms de luchtpijp compleet dicht. Het lukt dan niet deze snel weer open te krijgen waardoor ik dus zeer benauwd wordt. Daarna ben ik echt een tijd bezig mijn ademhaling weer onder controle te krijgen. Dit zijn soms angstige momenten. Stikken is toch mijn grootste angst.

Vrijdag, tijdens het telefonische overleg met Ralph, bood hij natuurlijk aan mij naar het ziekenhuis te laten komen om opgenomen te worden. Op dit moment wordt een tas met kleren en benodigde spullen ingepakt. Ik zit er namelijk sterk aan te denken een ambulance te bellen en mij naar de spoedeisende hulp in het Medisch Centrum Leeuwarden te laten brengen. Ik trek het niet meer.

Meestal zit ik dan op een soort wip. Wel of niet gaan? Wat kunnen ze daar meer voor mij doen dan hier thuis? Voor mij zorgen. Dat is wat ze daar voor mij kunnen doen. Niet alleen ik trek het niet meer, Anna trekt het ook niet meer. Het duurt te lang en Anna is natuurlijk ook gewoon chronisch ziek. Laten we niet vergeten dat zij Multiple Sclerose heeft. Zij wil zo verschrikkelijk graag maar als het te lang duurt, kan ze eenvoudig niet voor mij blijven zorgen. Zij gaat daaraan onderdoor. Anna trekt het niet meer, ik trek het niet meer, wij trekken het niet meer. Hulp is welkom. Hand en spandiensten als spullen naar het MCL brengen of juist ophalen. Boodschap doen voor mij of dat soort dingen want wij trekken het even niet meer.

16 januari 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Wij trekken het niet meer

  1. leo. zegt:

    Kut jongens. GVD wat is het kut. Sorry. Zet door. Hou je vast. Wacht op de zomer samen. dr komt weer lucht, hoe dan ook. Ik kan makkelijk praten maar begrijp t echt wel. X.

  2. regina zegt:

    dan is het een wijs besluit om je op te laten nemen.
    wens jullie veel sterkte en kracht toe!! en hoop dat ze in het ziekenhuis wat ter verlichting kunnen bieden.ook voor anna alle kracht toe gewenst.

  3. Sam zegt:

    Sterkte Hans en Bella!!
    Jullie zijn kanjers!

    xx Sam

  4. Dag Hans en Anna. Altijd bereid tot hulp. Wat dan ook. Aanrijtijd 35 minuten.
    T 0595-407075 email: Gerhardkornelis@gmail.com
    Groet en sterkte,
    Gerhard Kornelis

  5. Gerda zegt:

    Regelmatig denk ik waarom goedwillende mensen op deze aardkloot vaak het slachtoffer van verdriet moeten zijn door wat voor omstandigheden dan ook, en gevoelloze slechtwillende mensen juichend 90 worden.

    Sterkte Hans en Anna.

  6. Dirkje zegt:

    Hai Hans,

    Je hebt mijn nummer, bel of sms gerust, als er iets is dat ik kan doen……..

    Hoop dat het jullie snel beter gaat.

    lieve groeten,
    Dirkje

  7. jet zegt:

    Hans ik hoop ook dat je snel hulp krijgt en ook weer wat lucht.Dan maar weer
    even naar het ziekenhuis en laten oppeppen. Maar het is en blijft sh*t.
    Veel kracht en sterkte met alles.
    Groetjes Jet

  8. W.M.Kelderhuis zegt:

    Beste Hans en Anna. Hier valt niets te zeggen. Hier ga je jezelf te boven om het te redden. Hier zou ik graag adviseren en iets goeds doen. Hier faal ik, omdat ik het ook niet weet. Je moet totaal uitgeput zijn, maar… toe man…. ga er nog even tegenaan. Laat je leiden door wie er weet van heeft en pak wat je pakken kunt. Samen leven, weet je nog, … alles samen ….wonen…huilen… lachen… tot… ja zeg het maar….. hier valt voor mij verder niets te zeggen. Sterkte gewenst. Wim.

  9. marjo zegt:

    Geweldig Gerhard Kornelis!!

    Beste Hans,
    Ik hoop dat je gebruik gaat maken van de nieuw aangeboden hulp.
    Ik wens je heel veel lucht en doorzettingsvermogen. Marjo

  10. marlies van der heide zegt:

    wat vreselijk !!!
    natuurlijk ben ik altijd bereid om te helpen……..alleen zit ik wel in Kollum natuurlijk ……. dus ben eerst wel ff een half uurtje onderweg.
    eens in de twee weken doe ik boodschappen in Leeuwarden dus dan ben ik er al ( dat is as woensdag )
    Hans en Bella bel maar als ik iets voor jullie kan betekenen
    tel 0511=701493 of 06 42412517
    heel veel sterkste de komende tijd en schroom niet en bel als jullie hulp nodig hebben

    liefs marlies

  11. anne zegt:

    hoi hans,
    ik kan je vanuit heemskerk alleen virtuele steun aanbieden……

    houd moed.
    zonder hoop is alles verloren.

    moedgroet,
    anne

  12. Marja zegt:

    Hans volg jullie gevoel, tot nu toe juist gebleken.
    Deze keuze is geen keuze.
    Niet makkelijk om de donder niet makkelijk… *vloekt
    Beste groet, Marja

  13. uitwijkpost zegt:

    Ik zou jullie graag helpen, maar kan helaas niets anders doen dan aan jullie denken. Ik woon te ver. Maar als je toch iets weet, laat me weten. Ik hoop dat je inmiddels in het ziekenhuis ligt, even rust en directe hulp nabij. Sterkte Anna en Hans!

    Margo

  14. anja zegt:

    Hier zijn geen woorden voor Hans wou dat ik wat van mijn lucht aan jouw kon geven maar helaas dat kan niet. Maar geef de moed niet op op hoor, want je moet er weer boven op komen.
    HEEL veel sterkte voor jouw en anna

    liefs Anja

Geef een reactie

