Niet klagen maar dragen en bidden om kracht

Het was goed raak, de eerste nacht op de longafdeling van het Medisch Centrum Leeuwarden. Er werd een oplossing bedacht voor de zuurstoftoediening mét en zónder BiPAP. Al met al een lastige oplossing als snel switchen noodzakelijk zou zijn. En juist dan moet het eenvoudig en snel, zonder veel inspanning door mijzelf gedaan moeten kunnen worden. Vannacht ging het mis. Ik moest hoesten om slijm uit mijn luchtpijp weg te werken. Dit moet echt gefaseerd anders verlies ik alle controle. Het lukte niet de hoestprikkel te onderdrukken. Dus weg fasering. Alle adem verdween uit mij en het lukte niet meer goed in te ademen. Wat ik kon bedenken was de BiPAP ter ondersteuning opzetten maar dat lukte me niet. Stond niet goed, allemaal. Daar ging mijn laatste energie. Uiteindelijk is het twee verpleegkundigen gelukt mij goed te helpen toen duidelijk werd hoe ernstig het was. Ik ben er doorheen gekomen maar het zijn angstige momenten. Ik wil niet stikkend sterven. Het duurt dan ook veel te lang voor alles weer goed is. Dat kost me zo verschrikkelijk veel en dat moet ik daarna allemaal weer terug bevechten.

Mijn leven hangt zo langzamerhand aan een zijden draadje. Donderdag heb ik, samen met Anna een gesprek met Ralph over hoe we nu verder moeten. Om eerlijk te zijn moet ik met jullie delen dat Ralph een beetje aan het eind van de medische ingrepen ter verbetering van mijn klachten is gekomen. Ingrepen en handelingen zullen zich neer gaan richten op optimaal comfort i.p.v. verbetering. Al jullie fijne en opbeurende reacties waaruit zoveel verwachting spreekt, moet ik toch een beetje nuanceren, lieve mensen. Verschuil je niet achter hooggespannen verwachtingen maar sta open voor de realiteit. Waarmee ik niet wil zeggen dat het nu, op dit moment, een aflopende zaak is maar het ziet er niet goed uit. Absoluut niet. Tenzij het spontaan gebeurt, verbetering zit er eenvoudig niet meer in. Het voorgeschreven recept luidt dan ook:
nr 30 st1 d.d. mentaal”Niet klagen maar dragen, en bidden om kracht.”
17 januari 2012, Medisch Centrum Leeuwarden, afdeling longziekten

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Niet klagen maar dragen en bidden om kracht

  1. Madeleine zegt:

    Hallo Hans,
    Wat vervelend om te lezen dat het niet goed met je gaat.
    Ik kan mij voorstel dat je er moedeloos van wordt.
    Eigenlijk wilde ik het niet over mijzelf hebben,maar ik wil dit toch met je delen.Ik ban van 19-12 t/m 5-1 opgenomen geweest in het Meander ziekenhuis in Amersfoort.Wat begon met een hogeluchtweginfectie werd uiteindelijk een longontsteking,die behandeld is met Prednison en amoxicilline,jou waarschijnlijk wel bekend.Voordat ik opgenomen werd,ging het steeds slechter en nu…..ik hoef nauwelijks zuurstof in,ik hoest niet meer,heb geen slijm meer.Ik sta er zelf versteld van.Ik twijfel niet aan de kundigheid van jouw longarts,maar misschien kun je hier iets mee.
    Ik wens je heel veel kracht.
    hartelijke groet
    Madeleine

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ madeleine

      Ik heb geen hogeluchtweginfectie of longontsteking. Helaas, want die zijn heel goed te behandelen. Bij mij zijn al die dingen al geweest en zit ik gewoon tegen het eind van de laatste fase aan te kijken. Moeilijk om te kiezen. Er valt niet veel meer te kiezen. Eigenlijk alleen nog de keus tussen ingrijpen of het op z’n beloop te laten met alle eventuele gevolgen vandien.

      Maar hoe dan ook, met de dood valt niet te sollen. Die neemt, hoe dan ook, wat ‘ie hebben wil.

  2. Antoinette zegt:

    Lieve Hans en Anna,
    Het is al weer jaren geleden dat ik iets van me heb laten horen. Een week geleden, toen ik googlelend naar je zocht, stuitte ik op je zeer aangrijpende verwoordingen van je/jullie situatie.
    Wens je oneindig veel moed, sterkte en omringende liefde toe in de tijd die je nog krijgt. Ja, inderdaad, het laatste wat mag gebeuren is dat je stikt. Het voelen ervan alleen al lijkt me ondraaglijk. Er moeten momenten blijven dat het je waard is om te leven.
    Hopelijk kunnen Anna en jij zoveel als mogelijk dicht bij elkaar zijn en weten jullie wederom de kracht te vinden om elkaar te steunen en je door deze levensgrote problemen heen te slaan.
    Hans, dank je zeer voor alles!!! Ondanks dat je vaak bijna aan het eind van je latijn bent geef je nog steeds ontzettend veel aan anderen; man, wat schrijf je raak en wat zit je als mens toch goed in elkaar.
    Hou Je heel haaks! lieve groet, Antoinette

  3. joy zegt:

    hans,iedere dag kom ik even bij je kijken eigenlijk zonder
    wat te schrijven…ik hoop dat het snel wat stabieler wordt en vooral zonder
    angsten,stress en nachtenlang naar zuurstof happen.
    Stabiel worden zal een opgave voor je worden,maar door rust,veel slapen,
    af en toe lachen zal je opknappen.
    Ik leef met je mee en ook met anna want het valt allemaal niet mee om de moed erin te houden…
    Maar het is je al vaker gelukt!!

    groet

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ joy

      Volgens sommigen (sommige artsen, zelfs) ben ik al veel te vaak teruggekomen. Met mijn longen had ik al lang dood moeten zijn, volgens hen. Maar misschien lukt het nog een keer? Al denk ik dat het steeds moeilijker wordt.

      • joy zegt:

        Hoi Hans,mijn vader is ook al 100keer opgenomen,ook copd fase4.
        Ziekenhuis in en uit..zelfs morfine gehad omdat het ondragelijk werd.
        Ze zijn er na een half jaar achtergekomen dat hij veel te veel berudual(schrijf ik het goed?)gebruikte,spaans benauwd van gekregen. Nu gaat het stukken beter,dragelijker laat ik het zo zeggen.
        Hij is al een jaar niet meer opgenomen geweest…..een wonder dus.
        Ik hoop dat het bij jou ook ergens aan ligt en dat het beter met je gaat…heel veel sterkte
        en geef niet op!!!!

        Vriendelijke groet Joy

  4. Ans Fidder zegt:

    Beste Hans,
    Heel veel sterkte gewenst, je bent al wel vaker als een duveltje in een doosje weer boven gekomen!
    Peace and Love, Ans.

  5. Kees Nieuwpoort zegt:

    Hans je bent als de witte clown, klap neer , op, klap neer en weer op! Jij bent nog nie dood nie : (
    We zitten wat uit de buurt maar bel, sms ofzo als ik iets kan doen, dan zien we wel verder . Maar die slijm is die in je hele pijp? je moet iets hebben om dat snel weg te zuigen, dat hebben ze toch wel en lekker zal men het nie maken nie! Moi

  6. lou zegt:

    Hans jongen we hebben niet zoveel kontakt meer , dit komt omdat we in t zelfde schuitje zitten , ik zou je graag nog eens op willen zoeken maar dat is voor mij ook niet te doen , ook ik lees alle keren jou bloq en reageer er maar een enkele keer op maar jij bent er nu wel heel slecht aan toe en ik hoop uit de grond van mn hart dat je ook deze keer weer een beetje beter thuiskomt bij jou Anna , als je behoefte en gelegenheid hebt om te praten , bel me dan even he , Hans beterschap en veel sterkte

Geef een reactie

