Doen of laten doen?

Het heeft even geduurd maar hier dan het langverwachte bericht vanuit het donkere Friese noorden. Buiten is het koud en binnen is het ook niet lekker warm. Dalijk eerst maar even de kachel een slinger laten geven. Alles wat er gebeuren moet valt tegenwoordig onder de categorie ‘laten doen’. Hoe graag ik ook zou willen, zelf doen wordt steeds minder een haalbare optie. Laten doen, dus.

Dit was ook tot gespreksitem verheven tijdens het gesprek wat Anna en ik vanmorgen hadden met mijn longarts, Ralph Koppers (geweldig mens, overigens). Ralph en ik hadden in een korte voorbespreking het gesprek “Hoe nu verder?” als werktitel meegegeven maar “Doen of laten doen?” dekt de lading van het gesprek uiteindelijk zoveel temeer.  De treffende link naar William Shakespeare’s “To Be Or Not To Be?” kan mij alleen maar met alle eer vervullen.

Doen of laten doen? Een keuze die je niet moet willen maken. “Zelf doen” is vanaf de tijd dat ik begon te lopen en praten altijd mijn doel geweest. Dat er een tijd zou komen dit los te moeten laten, is  zich pas recent in mijn leven gaan vormgeven. En het doet pijn. Veel pijn. Laten doen is inleveren. Inleveren, big time.

Doen of laten doen? Nog zoveel verschrikkelijke en zelfs mensonterende voorbeelden te noemen. Daaraan wil ik niet eens beginnen. Dit blog wordt niet verlaagd tot een ordinaire freakshow. Dit blog wordt geen snoepje voor fetisjisten. Graag laat ik die invulling aan de fantasie over. Bedenk echter dat de meest gruwelijke fantasie uw werkelijkheid kan worden, vroeg of laat!

Doen of laten doen? Dat zelfs zo’n vraag zich naar voren dringt bij het praten over het einde van je leven, spreekt natuurlijk gelijk al boekdelen. Levensbeëindiging. Doen of laten doen? Wat meer kan kan ik zeggen?

Maar eerst is daar die deur. Tenminste, het lijkt een deur maar ik kan het niet goed zien. Als het een deur is, dan staat ‘ie op een heel klein kiertje. Kan ik er door of moet ik buiten blijven? “Ik hou nie van cliffhangers nie” Ah joh, nie so zeike nie! Is geen cliffhanger. Is de deur naar het longtransplantatieteam. Als ik me door de kier kan wurmen, wordt achter die deur bekeken of ik in aanmerking kom voor donorlongen of dat er contraïndicaties zijn. Ha, ha, ha, grapje zeker? Als ik me door de kier kan wurmen? Ik heb klienere gaatjes gezien waar ik ingekropen ben, ha, ha, ha! Laten we elkaar binnenkort ontmoeten aan de andere kant van die deur. En laten we hopen dat er geen contraïndicaties van gewicht zullen zijn.

Doen of laten doen? Een longtransplantatie zou ik zeker niet zelf doen. Altijd laten doen!

Maar mocht u denken dat dit het is, dan heeft u het mis. Er is meer… Maar daar heb ik even de puf en lucht niet meer voor. Daarmee gaan we morgen verder. “Ik hou nie van cliffhangers nie” Ah,  nie zeike joh! Dan hebbie gewoon vette peg!

19 januari 2012, Medisch Centrum Leeuwarden, afdeling longziekten

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Doen of laten doen?

  1. Dirkje zegt:

    Ja, wat nou wel, wat nou nie hè? Zoals ik jou ken ben je voor geen klein gaatje nie te vangen nie,
    Als er iets te kiezen valt, dan zul je dat weloverwogen doen, en welke keus je ook maakt, ik zal daar alleen maar met respect en bewondering naar kunnen kijken. Cliffhanger, hahaha , Cliffbanger zul je bedoelen, met een grote BANG die klinkt als een klok
    Hoop op een positief vervolg, wacht met spanning af.

  2. Ans Fidder zegt:

    Ondanks alle ellende wordt het nog spannend ook. Ik hoop zo op een positief bericht van je! Ik kijk dus morgen ook weer of er een blog van je is! Veel sterkte.
    Peace and Love, Ans.

    • anne zegt:

      ans, dat dacht ik ook;-)

      ik lees in ieder geval weer iets van die ‘oude’hans.
      de daxas is eruit!!

      zolang er leven is, is er hoop.

      groet
      anne

Geef een reactie

