Na een nachtje heerlijk slapen…

Buiten zit het potdicht. Leeuwarden ligt verstopt onder een natte deken van dichte mist. Dit beperkte zicht belemmert echter geenszins het blikveld in mijn hoofd. Na een nachtje lekker slapen ziet alles er ineens weer ietsje rooskleuriger uit. Fysiek ben ik wat opgeknapt. Ik heb weer wat meer ruimte in mijn ademhaling, ben iets minder vaak benauwd en als mijn keel dichtslaat door plotseling opkomend slijm, weet ik dat steeds beter op te lossen zonder paniek en zonder “noodhulp” in te schakelen.

De grijstinten die de wereld buiten kleur geven op dit moment, zijn in mijn hoofd niet terug te vinden. In kleurrijke schakeringen staat alles mij wel helder voor ogen. Zolang ik nog enigszins ruimte heb om adem te halen, wacht ik minimaal het gesprek af wat ik nog heb met het longtransplantatieteam. Daarna valt de beslissing of dat wel of niet doorgaat. Vandaar kan dan de volgende stap gezet worden. Het kan een lange weg worden. Nu al inzetten op euthanasie is mij véél te vroeg. Daarvoor hang ik nog veel te veel aan het leven. Zoveel is mij wel duidelijk.

Buiten trekt de mist zienderogen op. Het zonnetje komt erbij. Het lijkt een mooie dag te worden. Het lijkt een mooie dag buiten te worden en het lijkt een betere dag voor mij te worden. Beter? In ieder geval beter dan toen ik vorige week maandag via de spoedeisende hulp binnenkwam. En zo zie je maar, na een nachtje heerlijk slapen…

25 januari 2012, Medisch Centrum Leeuwarden, afdeling longziekten

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Na een nachtje heerlijk slapen…

  1. Dirkje Abma zegt:

    Pfff lekker, zo’n nachtje doorronken hè? Fijn dat het beter gaat, hoop dat het een prachtige fantastige dag gaat worden. Enne, nie meer zo laten schrikken nie hoor!!!

    groetjes
    Dirkje

  2. yvonne zegt:

    Wat fijn om te lezen!! Ben ook blij dat ook Hub langzaam weer aan het opknappen is, hij is gisteren weer verhuisd naar de longafdeling. Volhouden kanjers!!

  3. Wanda zegt:

    Ow fijn dat je kijk weer positiever is. Het doet iedereen goed, ook jouw Anne, te weten dat je er nog wel ’n poosje bij blijft.

    Liefs

  4. Ans Fidder zegt:

    Ik wist gelukkig al hoe plastisch jij rampspoed kan beschrijven….Fijne dag, Peace and Love, Ans.

  5. Kees Knegjes zegt:

    Kijk, zo kan het ook!
    Wanneer is het tijd voor een biertje dude?

  6. Kees Nieuwpoort zegt:

    Hans nog meer goede nachten en beter ontwaken. Up to lexington 125…

  7. Kees Nieuwpoort zegt:

    Brinta yezzz

  8. joy zegt:

    Hi hans,blij te horen dat alles weer even een beetje goed met je gaat!
    Goed slapen,geeft minder stress en kan je weer even normaal nadenken…
    Nadenken over de mooie dingen in het leven,op die koers nu even blijven!

    Groet Joy

  9. marlies van der heide zegt:

    gelukkig maar dat het nu ietsie-pietsie beter gaat !!
    zoals ik hier aan de andere reactie kan lezen , zijn wij niet de enigste die zo geschrokken waren van je laatste bericht
    liefs uit Kollum

Geef een reactie

