Euthanasie ineens zo dichtbij

Vandaag kwam er een bericht binnen op mijn laatste blogje. Een bericht van Wim Kelderhuis. Wim kwam een tijdje terug ineens in mijn leven met een gedicht wat hij zelf geschreven had. Wim was al op leeftijd en al snel begreep ik dat zijn vrouw dementerende was en hij zelf aan ernstige COPD lijdt. Al met al niet gemakkelijk om mee om te gaan. Aanvankelijk ging hij nog bijna dagelijks op bezoek bij zijn vrouw in het verpleeghuis maar beiden zijn zienderogen achteruit gegaan.

Voor Wim het moment een drastisch besluit te nemen. Wim wil niet meer. Voor Wim is dit leven geen leven meer. Voor mij kwam dit bericht zeer onverwacht. Grote schrik. Eerst onbegrip en alweer heel snel acceptatie en toch begrip. Dit is Wim’s besluit en daar heb ik mij niet in te mengen. Voor zo’n besluit is moed nodig. Veel moed, zelfs en ik heb dan ook bewondering en respect voor Wim. Hij zegt dat zijn besluit vast staat.

Wat kan ik dan nog doen? Wat moet ik dan nog zeggen? Heb ik überhaupt iets te zeggen? O ja, ik zoveel te zeggen maar over zijn besluit gaat Wim alleen. Niemand anders heeft zich daar mee te bemoeien.

Dus Wim, het ga je goed. Ik aanvaard je beslissing gelaten maar met veel bewondering en alle respect. Jouw keus, waar je zoveel moed voor nodig hebt, kan nooit een eenvoudige geweest zijn. En dan toch kiezen zoals jij gekozen hebt. Respect, vriend!
Het ga je goed in wat er komen gaat. Ik wens je een goede reis en hoop dat je reis in vrede verloopt. Vrede in je hart geeft vrede in je omgeving. De omgeving waarin jouw reis zich gaat afspelen is volledig nieuw. Ook je plaats van bestemming ken je nog niet. Er zal een nieuwe wereld voor je opengaan. Vrede in je hart is juist daarom zo belangrijk. Vrede in je hart schept vrede in je omgeving en vrede kun je gebruiken want vrede heb je nodig.
Gebruik je wijsheid en reis zonder de last van je zieke lichaam. Dat te ervaren moet wel een enorme verlossing zijn. Reizen, zonder problemen, zonder benauwdheid en ander ongemak. Je zieke lichaam achterlatend en gewoon genieten.

Regelmatig schreef ik hier al over euthanasie. Nog nooit kwam die euthanasie ineens zo dichtbij.

10 februari 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Euthanasie ineens zo dichtbij

  1. Ans Fidder zegt:

    Beste Hans,
    Ook al reageer ik niet iedere keer: je blog wordt ook voor mij niet voor niets geschreven! Euthanasie is een onderwerp dat ons COPD-ers allemaal van tijd tot tijd bezig houdt. Ik heb er van de week nog een gesprek over gehad met mijn half-nieuwe huisarts (ze was eerst no. 2 in de praktijk, maar nu no. 1).
    Het probleem is natuurlijk dat we heel lang toch nog wel weer wat opknappen, dus wanneer is het echt genoeg geweest? Dat is inderdaad super persoonlijk….
    Fijn om te lezen dat jij weer wat prettiger leeft, ik hoef het blog voorlopig dus niet te missen…
    Voor jou en Anna-Bella: Peace and Love, Ans.

  2. oogwerkdotnl zegt:

    @ Ans Fidder

    ik weet het Ansje. Je bent een trouwe lezer die toch best vaak reageert. Jouw inbreng word door mij altijd gewaardeerd en ook je reacties op Twitter vind ik altijd heel prettig. Dus ook voor jou zal ik m’n best doen nog zo lang mogelijk mijn blogjes te blijven schrijven.

    En wat de euthanasie betreft heb je helemaal gelijk. Iedere keer toch weer wat opknappen maakt het zo moeilijk tot een afgewogen beslissing te komen. Zelf ha ik korte tijd terug echt het idee dat het een aflopende zaak was terwijl ik momenteel weer heel anders tegen de situatie aankijk. Dat geeft verwarring voor mij maar ook voor Anna.

    Als het echt geen doen meer is, trek ik de stekker er natuurlijk toch wel uit. Het juiste moment bepalen blijft echter moeilijk.

    Love, peace and lots of happiness,
    Hans

  3. rolanda zegt:

    lieve hans en bella en andere lezers,
    het is nooit makkelijk om tot de keuze te komen,maar bedenk dat die geen dietot de keus maken dit te doen te weloverwogen en met hun volle verstand doen.
    Ik heb van heel dichtbij mogen mee maken dat iemand die mij zeeeer dierbaar was de keus heeft gemaakt, en daar ook een rol in heb meegespeeld, en ja was zeer moeilijk, maar ook erg begrijpend, en als ik ooit weer voor die keus zou komen te gaan zou ik het met heel mijn hart zo weer doen.
    En het juiste moment bepaal je altijd zelf want jij hebt de regie in handen, en weet echt wel wanneer je niet verder kan….
    tot die tijd wens ik jullie veel sterkte liefde van je naasten en uiteraard carpe diem

  4. oogwerkdotnl zegt:

    @ rolanda

    Zij die voor euthanasie kiezen gaan nooit over één nacht ijs. Ze maken hun keus weloverwogen en zeker op tijd om inderdaad de eigen regie in handen te houden. Bewondering en respect voor hen die dit zo doen.

Geef een reactie

