Buiten is waar het gebeurt

Het is gebeurd met de kou. De draaiboeken voor de Elfstedentocht kunnen de koelkast weer in. Of zetten we ze nu gelijk maar op sterk water? Jammer vind ik het niet. Nu heb ik het niet over de Elfstedentocht maar over het verdwijnen van de kou uit de lucht. Vandaag werden nog vele toertochten gereden. De liefhebbers konden zich vandaan nog her en der uitleven. De ijsverenigingen hebben de laatste mogelijkheid aangegrepen om organisatorisch nog eens flink uit te pakken. Na het weekend is het gebeurd. Voor mij en vele longpatiënten met mij, is het fijn weer langzaamaan richting het betere weer te gaan. Het voorjaar wordt door ons allen tegemoet gezien. Hoe eerder hoe liever. Velen van ons hebben last van de kou. De kou slaat namelijk direct op de longen wat kortademigheid en benauwdheid tot gevolg heeft.

Nu de kou uit de lucht lijkt te zijn, komt er weer een betere tijd aan. Een tijd die het prettiger maakt om buiten te zijn. Zelf heb ik deze winter veel thuis achter de ramen gezeten. Buiten ben ik niet veel geweest. Nee, fijn vind ik dat niet. Vooral omdat ik eigenlijk altijd een buitenmens was. Op het water, in de natuur en gewoon in de stad. Buiten is altijd fijn. Buiten is voor mij waar het gebeurt. En of dat nou het leven op straat is, of de ontwikkelingen van de natuur in het Nationaal Park De Alde Feanen hier vlak bij. Buiten is waar het gebeurt.

Helaas zijn mijn longen zo verschrikkelijk slecht geworden dat ik bang ben komend voorjaar niet te kunnen genieten van de natuur op moeilijker begaanbare plekken. Ook op het water zal ik niet veel meer kunnen zijn. Op wonderen reken ik al lang niet meer. Misschien dat ik nog wat van de straat kan genieten. De stad in tuffen is tijdens betere dagen al vrij snel te doen. Een beetje lucht en niet te moeilijk ademhalen zijn, samen met een scootmobiel voldoende om een eind weg te rijden. De meeste energie gaat in de voorbereidingen zitten. Aankleden, zuurstof in orde maken, naar de scootmobiel toe, er op gaan zitten en dan uiteindelijk met de lift naar beneden om daar weg te kunnen rijden. Op dagen waarop ik benauwd ben, is dat me eigenlijk al teveel. Het is me vaker gebeurd dat ik er uit moest of wilde en dat ik halverwege de voorbereidingen afhaakte om van mijn voorgenomen plannen af te zien. Zeer frustrerend is dat. De ademhalingsproblemen kunnen me dan zo verschrikkelijk in de weg zitten, dat houd je gewoon niet voor mogelijk.

Dit geldt ook voor het bezoeken van de fysiotherapie in het MCL. Ik ga dan of zelf rijdend met scootmobiel, of met de scootmobiel in de taxi naar het MCL. In beide gevallen zal ik de voorbereidingen moeten treffen om weg te kunnen. Begin ik hier te laat mee, dan is het mogelijk dat ik noodgedwongen van fysiotherapie moet afzien. De voorbereidingen moet ik dus echt verspreiden over de gehele ochtend voorafgaand aan de fysio ’s middags. Dat is toch niet normaal meer?

Het maakt in ieder geval duidelijk dat het gebruik van zo’n scootmobiel, ondanks dat het relatief weinig energie kost om met zo’n ding te rijden, een enorme aanslag is op mijn persoonlijke energie vanwege al deze voorbereidingen om weg te kunnen. De minste geringste inspanning kan me over de kop jagen. Er zijn zelfs dagen dat simpele bewegingen al een enorme inspanning zijn. Onnodig te zeggen dat dit dan wel hele slechte dagen zijn.

Deze inspanning en bewegingen hebben dan al niets meer met kou te maken maar alles met ademhalingsproblemen. Afhankelijk van of het een goede of een slechte of zelfs een hele slechte dag is. Maar als het even kan wil ik toch wel graag weer met die scootmobiel er op uit, zodra de temperatuur weer wat stijgt. Er op uit. De straat op, de natuur in want buiten is waar het gebeurt.

12 februari 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Buiten is waar het gebeurt

  1. joy zegt:

    hoi hans,heel herkenbaar die handelingen voordat je de deur uit kan,
    ik herken het helemaal van mn vader..dat duurt ook ff voordat ie zo ver is om
    het huis eens uit te zijn.
    En als het dan zover is dan is het of te koud buiten geworden,of begint te regenen.

    Het word tijd dat jullie weer kunnen gaan genieten van het buiten zijn,ipv van achter het raam….
    Kom maar op met dat mooie weer,daar knapt een mens van op!!

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ joy

      Helaas zal het nog even duren voor we weer naar buiten kunnen. Ik begrijp dat je vader er net zo beroerd aan toe is dan met mij het geval is. Nou, ik kan dan niet anders dan zeggen dat het niet fijn is er zo aan toe te zijn. Onze wereld is wel heel klein geworden en daarin bewegen gaat met vele beperkingen.
      Maar toch, hier moeten we het mee doen. Meer krijgen we niet. Het zal alleen maar minder worden.

Geef een reactie

