… trek dan de stekker er maar uit

Leven of niet leven. Het is een groter verschil dan dag en nacht. Beslissen over leven en dood is moeilijker dan welke beslissing ook. Tenzij… Zodra dat leven echt geen leven meer is, lijkt het zo te zijn dat die beslissing zeer eenvoudig is. Zelf weet ik dat nog niet. Voor mij is er nog steeds van alles uit mijn leven te halen. Er over nadenken doe ik regelmatig maar zie dan dat euthanasie nog veel te ver van mij verwijderd is.

... trek dan de stekker er maar uit | © Walt van Hulst

In het verleden heb ik ook wel over euthanasie nagedacht. Ik was toen nog gezond van lijf en leden. Dan is het allemaal zo eenvoudig en doe je uitspraken waar je later met een enorme glimlach op terugkijkt. “Als ik in een rolstoel zit en bijna niks meer kan met mijn lichaam, trek dan de stekker er maar uit.” Dergelijke uitspraken hebben velen weleens gedaan. Je kunt je er eenvoudig geen voorstelling van maken. Je weet nog niet waarover je het hebt. Ook ben je je nog niet bewust van het gegeven dat grenzen verlegd kunnen worden. Kunnen? Grenzen wórden verlegd gaandeweg het ziekteproces. Je ontkomt daar niet aan!

Nu ik alweer een tijd chronisch ziek ben, heb ik al in diverse stadia rond mogen kijken. Ik bedoel dat ik in mijn ziektebeeld COPD, fluctueerde tussen goed en bijna dood. Ook heb ik, met name tijdens de laatste opname in het MCL, meegemaakt dat ik verschrikkelijk moest vechten voor een klein beetje lucht. In een gesprek met Ralph heb ik toen aangegeven dat euthanasie waarschijnlijk wel heel dichtbij was. Dit gesprek heb ik samen met Anna gevoerd. Enige tijd later knapte ik toch weer wat op en hoe gek het ook is, nu staat euthanasie weer een enorm stuk bij mij vandaan. Voor Anna is dat, net als voor mij, best wel verwarrend.

Voor mij geldt waarschijnlijk hetzelfde als voor alle anderen die eerder euthanasie kozen om een einde te maken aan hun lijden. Als ik zover ben dat ik blijvend moet vechten voor een beetje lucht, als mijn lichaam alleen nog maar kan ademhalen en zelfs daarvan helemaal uitgeput raakt, wil ik echt niet meer en zal ik ongetwijfeld met smart zitten wachten op de arts die mij gaat helpen. Er zijn nou eenmaal grenzen. En nog het liefst voor ik die grens bereik, zal ik zeggen, “trek dan de stekker er maar uit”.

De afbeelding bij dit blog is van Walt van Hulst

13 februari 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op … trek dan de stekker er maar uit

  1. angelique zegt:

    ed heeft vorige week rechts een zwarre klaplong gehad er zit nog steeds een dreen in die kunnen ze er niet uit halen wat het wezel is zo slecht het blijft lekken .
    ik weet verder nog niet wat ze met hem gaan doen,maar ik hoop dat er optijd nieuwe longen voor hem zijn hij krijgt momeenteel klap op klap te verwerken en hoe lang hij het vol houd weet ik niet..
    ed had al gezegt dat het bij jouw ook al niet goed ging..

    groetjes angelique vrouw van goed lachse ed

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ angelique

      Jezus Angelique, wat een slecht nieuws. Doet die drain niet verschrikkelijk veel zeer bij Ed? Dat het weefsel blijft lekker is een slecht teken maar dat weet je al, denk ik. Het betekent dat die longen steeds harder achteruit gaan. Heel vaak denk ik aan Ed en hoop met jullie mee dat er snel nieuwe longen beschikbaar zijn.

      Met mijn gaat het inderdaad ook niet lekker maar mijn gedachten gaan nu eerst uit naar Ed. Vergeleken bij Ed gaat het met mij nog supergoed. Groet Ed van mij en wens hem alle kracht. Hij is in mijn gedachten. Jij natuurlijk ook heel veel sterkte en kracht. Is voor jou ook heel zwaar allemaal en het lijkt steeds zwaarder te worden.

      Lieve groet,
      Hans

Geef een reactie

