Uitgeput

Afgelopen zaterdag kwam een vriend van mij op bezoek. Hij is één uit een vriendenclub destijds in Delfzijl en omgeving met wie ik veel beleefd heb. Na dertig jaar hadden we wel wat om over bij te praten. Hij kwam aan het begin van de middag nadat ik ook de hele ochtend al op geweest was. Toen hij om hals zes weer richting Loppersum vertrok na een hele leuke middag, was ik aan het einde van mijn latijn. Maar ja, eerste eten, wachten op klaarmaken voor de nacht en uiteindelijk toch weer te laat gaan liggen. Zondag was ik geen mens. Ik viel constant in slaap en was niet in staat tot het voeren van een gesprek. Ook vandaag is het nog niet zoals het zijn moet. Nog steeds ben ik een wrak. Het weerzien met Koosje (Koos C) was zeer aangenaam en vermakelijk. Gaan we zeker vaker doen maar dan wel iets meer gedoseerd.

Vandaag belde Welzorg met de mededeling dat er morgen een monteur komt om eindelijk een windscherm op mijn scootmobiel te monteren. Het heeft zolang geduurd om dat er speciaal een scherm op maat gemaakt moest worden. Vorige week was de fabriek daarmee klaar en die is vandaag door Welzorg ontvangen. Vanaf morgen rijdt ik dus super de luxe op mijn scootmobiel, zittend achter een windscherm als op een Harley Davidson. Dat zal fijn zijn omdat ik dan geen last meer heb van de koude rijwind die vaak op mijn longen slaat. Een volgende verbetering voor mijn leven buitenshuis is verandering van zuurstofvoorziening. Er zijn, behalve vloeibare zuurstof, meerdere handzame en bruikbare systemen, tegenwoordig. Ik hoop in de gelegenheid te zijn goed te kunnen kiezen door verschillende systemen uit te proberen. Mijn zuurstofleverancier Westfalen moet ik hier nog naar vragen.

Hoe lang ik plezier van al die verbeteringen kan hebben, is mij volstrekt onduidelijk. Echte behandeling is er niet meer voor mij. Ik ben uitbehandeld, zogezegd. Het enige wat de artsen nu nog voor mij kunnen doen is het mij zo comfortabel mogelijk maken als ik het weer zwaarder krijg. Dragelijk houden, is nu het parool. Mijn longemfyseem is in de laatste fase van het ziekteverloop. COPD Gold 4, noemen ze dat maar dat is een vaag begrip. Ik had ook al COPG Gold 4 toen ik nog van alles kon en deed. Nu ik steeds minder kan, blijf ik gewoon Gold 4 hebben. Als je het trappetje zou volgen, had ik nu COPD Gold 7 moeten hebben, minimaal.

Wil ik zo lang mogelijk plezier hebben van de verbeteringen in mijn aanpassingen, dan zal ik in ieder geval moeten zorgen voor een goede rust-activiteitenbalans. Eigenlijk zou ik dagelijks ’s middags even moeten slapen. Doe ik dat niet en heb ik er ook nog een slechte nachtrust achteraan, dan is de volgende dag rampzalig. Ik ben dan helemaal kaput. Moe, benauwd en vreselijk kortademig. Iets wat ik niet wil dus ik zal beter op mezelf moeten passen. Ik weet inmiddels wat de keerzijde is. Uitgeput.

27 februari 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Uitgeput

  1. Hemma zegt:

    Blij dat ik je weer mag lezen.veel liefs

  2. Ans Fidder zegt:

    Beste Hans, Weer een fijne blog, goed dat je betere hulpmiddelen krijgt! Ook weer wat geleerd, de ene Gold IV is dus de andere niet… Ik heb die ook, maar inderdaad: kan nog zij het langzaam, lopen en zo.
    Wederom: voor jullie beiden: Peace and Love, Ans.

Geef een reactie

