Achter de geraniums vanwege COPD

Momenteel zijn mijn klachten tengevolge van mijn longemfyseem dusdanig erg dat naar buiten gaan niet echt een optie is. Ten eerste vanwege het weer. De kou slaat op mijn longen. Ten tweede ook vanwege het weer. Omdat het koud is, moet ik veel kleren aantrekken en dat is zeer inspannend. Dat kost mij enorm veel lucht. Tijdens het aantrekken van al die kleren, raak ik al helemaal buiten adem. Ook als ik het gefaseerd doe. Mijn ademhaling is momenteel echt weer een ramp. Het is maar weinig wat er in komt en er komt ook bitter weinig weer uit in een ademtocht. Ook moet ik het heel bewust doen. Eigenlijk ben ik dus weer hele dagen bezig met ademhalen en alleen als ik slaap, ben ik even verlost van die loodzware arbeid. Althans, dan merk ik er niks van.

De hele dagen achter de geraniums dus. Nu staan er goddank geen geraniums in de vensterbanken dus zo erg is het nog net niet. Wel zit ik zelf hele dagen achter de ramen. Niet letterlijk maar wel aan de binnenkant van het glas. Buiten was ik voor het laatst toen ik twee weken geleden ging brunchen met mijn zusje en familie in Drachten. Nou ja, buiten.., van de deur de taxi in en in Drachten vanuit de taxi weer de Van der Valk in en omgekeerd op de terugweg.

Tijdens al dat verblijf aan de binnenkant van het glas, is het wel fijn als er iets ter vermaak is. De afgelopen tijd heb ik me gestort op het kijken van films. Films kijken, liggend op bed op het grote scherm maar ook films kijken, zittend voor het iets kleinere scherm van de Mac Pro. Veel films staan natuurlijk op harde schijven en die ga ik niet allemaal op een DVD branden. Veel te veel werk. Eerst converteren, dan branden en archiveren. Vanaf de harde schijf is het een kwestie van dubbelklikken en kijken maar. De DVD speler die via HDMI aan de TV hangt heeft wel een USB poort. Ik heb nog nooit geprobeerd daar een externe harde schijf aan te hangen maar ik denk dat het wel zou moeten kunnen. Misschien dat ik dan avi’s gewoon via de DVD speler op het Samsung scherm kan afspelen. Toch maar eens proberen, binnenkort. Met een USB stick is het eenvoudig uit te proberen. Even wat films op een USB stick zetten, inprikken en klaar. Zou wel handig zijn.

Van vriend Koosje kreeg ik een boekje wat hij geschreven had toen hij bij Landschapsbeheer Groningen werkte. De korte verhaaltjes, Snippers Uit Het Landschap van Koos Cleveringa, gaan over het Groninger landschap in de breedste zin van het woord. Zo passeren onstaansgeschiedenis, aanwezige elementen, flora en fauna, werkzaamheden landschapsbeheer, media aandacht en andere items de revue. Een heerlijk boekje om te lezen en ineens realiseer ik me weer hoe fijn lezen is. Vroeger las ik alles wat los en vast zat. Ik kon geen boekenwinkel passeren zonder er naar binnen gezogen te worden. De geur van boeken deed me haast in extase geraken. Deze liefde voor lezen en boeken begon al op jonge leeftijd. Heel veel later is het lezen wat naar de achtergrond verdwenen tot ik uiteindelijk jaren niet meer gelezen heb. Het is dus hoog tijd om weer wat te gaan lezen. Ook heb ik nog wel nieuw leesvoer liggen. Zo ligt er het boek IJsland van Ronald Giphard. Deze heb ik van @meneermeijer gekregen tijdens zijn bezoek van hem aan mij toen ik in het Beatrixoord te Haren verbleef. Van mijn schoonzusje heb ik nog Winter in Madrid van C.J. Sansom liggen die ze mij vorig jaar Kerst gaf. Van Bella kreeg ik deze Kerst Nostradamus, De Profetie. Een boek van Zoran Zivkovic. Ook Superhelden.nl van Marcel van Driel moet ik nog steeds lezen. Verder liggen er nog wat dunne boekjes van Joost Zwagerman, Leo Blokhuis en anderen. Ik hoef dus niet direct naar de boekwinkel voor nieuw leesvoer. Vooral Winter in Madrit en Nostradamus, De Profetie trekken mij enorm. IJsland schijnt ook een erg leuk boek te zijn, heb ik wel van anderen gehoord die ‘m hier zagen liggen. Dus als ik niet te snel lees, kan ik toe tot het weer goed genoeg is om met niet al teveel kleren naar de boekhandel in de stad te rijden met mijn scootmobiel. Het windscherm is inmiddels gemonteerd dus dat hoeft mij niet meer tegen te houden. Het is een mooi, niet te groot en stoer windschermpje geworden. Helemaal goed en precies zoals het mij voor ogen stond. Het heeft even geduurd maar het op maat maken voor mijn model scootmobiel i.p.v. voor een standaard confectieproduct te kiezen, heeft wel een bevredigend resultaat opgeleverd. Helemaal top, indiaan.

Ik heb weer wat nieuwe perspectieven op het gebied van vermaak. Naast films en muziek is er nu ook weer lezen bijgekomen. En waarschijnlijk heel snel kan ik ook weer naar buiten. Het weer wordt beter. De temperaturen stijgen en mijn windscherm doet de rest. Wat meer kan een mens zich wensen? Ik weet in elk geval wel wat ik niet wens en dat is achter de geraniums vanwege COPD.

28 februari 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Achter de geraniums vanwege COPD

  1. Gerda zegt:

    De ene mens noemt Nostradamus een hallucinerende waarzeger en een ander haalt uit zijn quatrijnen helderziende toekomstvoorspellingen, waarvan er volgens zeggen een hoop zijn uitgekomen, heel bijzonder om te lezen, 2012 wordt een spannend jaar.
    Hans veel leesplezier en hopelijk met wat meer lucht.

    Laifs.

  2. johnny zegt:

    hee hans hoop dat het gauw weer beter met de luch gaat, ik hoef het waarschijnlijk niet te zeggen,maar je kan alle films ook streamen tegenwoordig.
    niks downloadenen enz maar dat wist je al toch?afijn het weer gaat vooruit want ik hoor alle vogels weer kwetteren die hier in de winter niet zijn,,dus lente zit er aan te komen
    Dat geeft de mens weer hoop, de winter weg aub we hebben het liever wat warmer toch.
    tot laterrr johnny

  3. Margo zegt:

    Je zou eigenlijk de wintermaanden in een warm land moeten overwinteren. Stel het aan je ziektekostenverzekering voor. Het zal vast niet duurder zijn dan alle zorgen, ziekenhuisopnames enzovoort in Nederland.

  4. nel tromp zegt:

    Voel me een beetje een spion door steed anoniem mee te lezen.
    Heb zelf COPD III en nog div. andere kwalen maar vindt die longziekte het ergste.
    Vind dat je geweldig schrijft en heb enorme bewondering voor je levensstijl, petje af
    Leef met je mee.
    Groet. nel.

Geef een reactie

