Bijkomen van de stress

Het is vandaag vrijdag. Een vredige vrijdagavond. Samen met mijn lieve Bella geniet ik er van om weer samen te zijn. Vanmiddag is Bella teruggekomen van haar bootreisje. Afgelopen zondag is zij ingescheept aan boord van MS Prins Willem Alexander in Leeuwarden en vanmiddag weer van boord gekomen in Lelystad. Van daaruit is zij met de taxi naar Leeuwarden terug gereden. Ze heeft het enorm naar haar zin gehad, de afgelopen dagen aan boord. Heerlijk ontspannen. ’s Ochtends verscheen zij als enige in pyjama aan de ontbijttafel terwijl de rest al gewassen en gestreken was. Bella was pas aan het eind van de ochtend gewassen, in de kleren en opgemaakt. Een teken dat ze het lekker rustig aan gedaan heeft. En dat was ook de bedoeling. Even een paar dagen er helemaal uit om bij te tanken van de stress die over haar heen kwam tijdens de bijwerkingen van die daxas. De depressiviteit, apathie, angstaanvallen en suïcidale neigingen die ik had, hebben haar een hoop gekost. De ziekenhuisopname daarna met mijn enorme ademhalingsmoeilijkheden waardoor gesprekken over levensbeëindiging ineens serieus aan de orde waren, gingen haar ook niet in de koude kleren zitten. Bella had dit bootreisje echt even heel hard nodig. Ze is natuurlijk wel een beetje moe nu maar ze oogt in ieder geval meer ontspannen dan toen ze afgelopen zondag vertrok. Het lijkt haar goed gedaan te hebben.

Mij is de tijd alleen best goed bevallen. Ook ik kon één en ander op een rijtje zetten. Natuurlijk heb ik mijn Bella gemist maar een paar dagen home alone geven toch rust en ontspanning. Genieten van muziek, film en heerlijk ontspannen een beetje voor de Tv hangen voor eenvoudig vermaak. Het zijn dit soort dingen die mij wel passen. Er zijn twee momenten geweest waarop het even helemaal mis ging en ik de controle over mijn ademhaling compleet verloor. Het ging toen zo slecht dat ik echt de neiging had hulp op te roepen. Ik heb dat niet gedaan en het is mij gelukt er zelfstandig weer uit te komen. Zelfstandig heb ik de boel weer onder controle gekregen. Trots maakte zich van mij meester toen mij dat lukte.

Vanmiddag rond half vier was Bella weer in Leeuwarden na met de taxi vanuit Lelystad hierheen gereden te zijn. Beiden waren we blij elkaar weer te zien. Bella had natuurlijk van alles te vertellen. Haar belevenissen, de uitstapjes en natuurlijk Volendam waar ze Jantje Smit hadden zien rijden. Wauw… be-le-ve-nis-! Vind zij niet hoor ze heeft niet zoveel met Jan Smit. He-le-maal niks!
Bella had zich eigenlijk wel een beetje op Alkmaar verheugd maar daar is het niet van gekomen. De laatste brug voor Alkmaar werkte niet naar behoren en dus kon de MS Prins Willem Alexander Alkmaar niet bereiken. Rechtsomkeert dus. Helaas, pindakaas.

Nu zijn we weer in de normale dagelijkse modus beland. Vanavond natuurlijk nog even wat bijkletsen en dan morgen is alles alweer achter de rug. Het enige wat rest is hopen dat het doel bereikt is; bijkomen van de stress.

9 maart 2012, Leeuwarden. Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Bijkomen van de stress

  1. Marja zegt:

    Heel fijn te lezen dat het uitje Bella zo’n goed heeft gedaan.
    Haar taak van mantelzorger is wellicht wat onderschat door beide. Ik zit in een soortgelijke situatie dus ik weet waar ik over praat. Belangrijker nog dat je er samen over kunt praten.
    Heel veel mooie momenten samen.

  2. Hemma zegt:

    geweldig elkaar weer lekker in de armen vallen
    knap Hans dat je je zelf weer wat rustig heb gekregen met ademen.(zelfcontrole)
    geniet van elkaars verhalen (verdriet & blijdschap)
    het zijn waardevolle momenten
    liefs Hemma

Geef een reactie

