Hoed u, ik kom weer terug

Er zijn tijden geweest dat er meer blogjes uit mijn pen vloeiden. De laatste tijd is het een beetje huilen met de pet op. Is dat gebrek aan inspiratie? Writersblock? Of zou het gewoon gebrek aan energie en lucht zijn? Zelf denk ik aan het laatste. Omdat al bijna twee weken moeilijk ademhaal, gaat daar enorm veel energie inzitten. Al die energie kan ik nou eenmaal niet hergebruiken. Het gebrek aan energie veroorzaakt een verlaagde schrijfproductiviteit. Dat is onmiddellijk terug te zien aan het aantal bezoekers van dit weblog. Het aantal bezoekers neemt dan gelijk af van gemiddeld 700 naar 500 bezoekers per dag, met tijdens de afgelopen vier weken een piek van 955/dg en een dal van 312/dg.

Ach ja, cijfertjes. Ik nooit veel met cijfertjes gehad. Een rekenaar ben ik nooit geweest. Altijd al heb ik veel meer met woorden gehad. Woorden in diverse talen zijn voor mij veel beter te begrijpen dan allerlei cijfertjes. Een programma als Numbers (voor Windowers is dat Exel) is voor mij beslist een onoverwinnelijk gedrocht, terwijl Pages (de Mac variant voor Word) en eigenlijk alle tekstverwerkers, mij op het lijf geschreven zijn. Dat is dus niet het probleem. Mijn pen is niet opgedroogd en ik weet het ook nog ‘op papier’ te krijgen. Het is dus duidelijk het gebrek aan energie, op dit moment.

Naar buiten kijkend zie ik een zonnig toneeltje. Hoe is het met de buitentemperatuur? Even naar weeronline om te kijken of ik vandaag wel of niet even naar buiten zal gaan. Volgens weeronline kan ik naar buiten maar als ik nog even geduld heb, wordt het weer steeds beter de komende dagen met vrijdag als absolute topdag.  Goed, vandaag en morgen moet ik dus zorgen voor voldoende, goede rust en dan vrijdag proberen alles rustig voor te bereiden om naar buiten te kunnen. Kleding e.d., zuurstof op scootmobiel en jas aan. tegen de tijd dat ik hiermee klaar ben, kan ik eerst weer een poosje bij gaan komen. Ondanks dat ik alles dan heel rustig en gefaseerd gedaan heb. Wie zei ook alweer dat je blij wordt van chronisch ziek zijn?

Met een beetje mazzel zal ik deze week eindelijk weer eens lekker buiten zijn. De reden dat ik op mooi weer wacht heeft niet alleen met de invloed van kou op mijn longen te maken. Als het warmer is, hoef ik veel minder kleren aan te trekken en dat scheelt gelijk weer een hoop energie en lucht in de voorbereiding. En daar word ik dan wél weer blij van. Ongetwijfeld levert een ritje buiten de deur ook weer nieuwe inspiratie op voor mijn zieleroerselen. Schrijf ik zo de wereld weer uit. Niet vergeten een camera mee naar buiten te nemen. Hier of daar is vast wel een voorjaarsplaatje te vangen. Een camera meenemen. Ook weer zoiets. Dat stelt me dan gelijk weer voor een keus. Neem ik een grote en zware DLSR mee of ga ik voor een compacte camera. De laatste moet toereikend zijn voor een foto die uiteindelijk alleen op het internet geplaatst zal worden. Of toch maar de DLSR vanwege het veel betere objectief? Keuzes, keuzes, keuzes. Boeie..! Gelukkig niet. Er zijn zaken van groter belang dan dit slappe geouwehoer. Hoog tijd om de deurtjes van dit blog dicht te gooien. Maar hoed u, ik kom weer terug.

21 maart 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Hoed u, ik kom weer terug

  1. Kees Nieuwpoort zegt:

    Deruit man, tis best lekker hier en daar uit de wind,als je maar niet aan lager wal raakt als er te veel van is kom je niet meer terug(long time ago,remember).Groetjes Kees

  2. nel tromp zegt:

    Beste Hans,
    Ondanks je enorme tekort aan lucht vind ik dat je weer een prachtige blog hebt geschreven, want dat kost volgens mij een berg energie voor jou. Ik loop al regelmatig te zuchten en steunen van het tekort aan energie, ik wil nog zoveel, maar laat ik niet mopperen, Ik denk dat jij ook soms (of altijd) moedeloos wordt want volgens mij wil jij ook nog heel veel bah, wat oneerlijk allemaal.
    Ik hoop echt dat je de komende dagen samen met Anna mag genieten van het mooie weer,
    het wordt windstil en daar houden wij van toch?
    En inderdaad heb jij COPD VIII zoals je arts zei, als ik het allemaal zo lees.
    Groetjes, Nel.

  3. Theo Bakker zegt:

    Onwaarschijnlijk, Hans, de vechtlust die jij continu vertoont: hulde!
    Ik ben zelf een absoluut “jonkie” op het COPD-front, voor zover dat in mijn geval al een naam zou mogen hebben: december 2009 werd mij vriendelijk meegedeeld dat ik de longen van een 83-jarige had (ik ben nu 56) en COPD, “maar het is MAAR GOLD 2, hoor, dus waar hebben we het over?” — “FF aan jou overdoen dan?”, zei ik nog bijna, maar toch maar net niet.
    Maar inderdaad: bij nader inzien heb ik buitengewoon geluk gehad, met mijn 40 rokersjaren. Voor hetzelfde geld krijg je kanker en ben je binnen een half jaar weg, of krijg je het in VEEL forsere mate en moet je bij praktisch iedere beweging heel hard nadenken ….
    En DAN de moed er in weten te houden, dat is onwaarschijnlijk formidabel:

    Petje af, meneer!!

    Theo.

  4. Sam zegt:

    Lieve Hans,

    hopelijk kan je snel een frisse neus halen!

    xxx

Geef een reactie

