Nog genoeg te doen

Zorgen. Zorgen om mijn gezondheid. Zorgen om de tijd die mij nog rest. De tijd die mij nog rest om alles klaar te hebben voor ik de deur achter mij dicht trek. Het lijkt alsof ik niks doe. Al tijden ben ik hiermee bezig zonder dat het opschiet. Nou is dat ook wel een beetje zo maar het is mij gewoon te zwaar om alles alleen te doen. Mijn klachten door de COPD belemmeren mij momenteel zo erg dat normaal licht werk direct al kortademigheid veroorzaakt. Eigenlijk heb ik hulp nodig. Zo af en toe krijg ik wel hulp maar dat is dus niet voldoende. Deze week krijg ik in ieder geval de aangifte omzetbelasting 2011 klaar. De aangifte inkomstenbelasting moet ik maar even weer op de lange baan schuiven middels aanvragen van uitstel. Dan zit ik in ieder geval niet meer met die uiterste datum van 31 maart. Voor de omzetbelasting is uitstel aanvragen niet mogelijk. Omzetbelasting doe je normaal maandelijks, sommige bedrijven doen het per kwartaal en ik behoor tot de gelukkigen die jaarlijks aangifte van de omzetbelasting mogen doen. Verder is er natuurlijk de uitvaart die nog verder uitgewerkt moet worden. Adressen voor de verzendlijst van de kaarten, muzieklijst, financiën en catering. En dan zit ik ook nog steeds met een heleboel elektronische apparatuur die eigenlijk verkocht moet worden omdat Anna daar toch niks mee gaat doen. Ik moet daarvoor iemand inschakelen om dat voor mij af te wikkelen, als ik dat van tevoren nog niet gedaan heb.

Ach, ik heb dit eerder ook al aan de orde gesteld. Hoe doen anderen zoiets die aan het einde van hun leven staan? Ik ben toch zeker niet de enige die dit overkomt? Voor mij zijn toch zeker al velen vertrokken ten gevolge van gelijksoortige of andere aandoeningen? Hen kan ik uiteraard niet meer om advies vragen maar mogelijk dat er nabestaanden zijn die mij er wat over vertellen willen. Elk advies is mij zeer welkom.

28 maart 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Nog genoeg te doen

  1. johnny zegt:

    he hans begrijp hieruit dat de zuurstof manipulatie je niet heeft gebracht wat je er van verwachte,sjips man hoop toch nog op een blauwe streep ergens,Je gaat door alle fases ,je kent ze wel,maar toch?je weet het niet, toch maar weer optimisties blijven,zit hier wat naar een blinkende cursor te staren en weet niet meer wat ik nog kan zeggen,spreek je laterrr ok johnny

  2. Hemma zegt:

    Heb gelezen dat je als hobby muziek hebt Hans
    zou je daar niet ook veel emoities ik kwijt kunnen?
    Muziek geeft een mens toch weer een doeje spanningen kwijt .je gevoelens uiten
    en noem maar op.
    wij zijn blij dat we de muziek aan de lijve onder vinden thuis
    geeft toch ook een vorm van ontspanning. heel veel liefs

  3. Hilda zegt:

    Dag Hans, Ik (46) hoop dat ik nog heel wat jaren te gaan heb maar ben net als jij wel heel erg bezig met de boel in orde maken voor het geval dat!
    Eigenlijk na aanleiding van de dood van mijn vriendin, heel onverwacht en niets geregeld, daarbij alleenstaand dus alle regelwerk omtrent begravenis en afwikkelen van opzeggen huis, regelen geldzorg enz kwam op last van oude moeder ook zwaar COPD-patient en zusjes en vriendinnen, dit was een hele nare ervaring temeer iedereen wel een idee had en het moeilijk was de ideen samen te voegen, ik heb dezelfde avond mijn testament geschreven, plus met mijn gezin (man 2 meisjes 12 en 14 jaar) gepraat over wat zij willen en wat ik wil, en samen hebben we een mooi scenario geschreven.
    Dit scenario wijzigen we af en toe omdat we ineens een idee krijgen of iets anders willen maar het is echt een stuk van onszelf. Financieel heb ik alles redelijk op orde en mocht het ooit zover zijn kan ik met een rustig geweten gaan.
    Op het moment gaat alles na een tijdje niet zo goed alles redelijk tot goed en hoop dat jou dat ook nog eens gegund wordt, je bent ook nog zo jong, beste Hans ik wens je heel veel kracht.
    groetjes Hilda

  4. Marjolein Passchier zegt:

    Wat bizaren dreigend om samen met wie je het liefst zijn the time after voor te bereiden (kaart, tekst?) en wat word je, samen met Bella, heen en weer geslingerd.
    Wel fijn dat Anna een weekje eruit is geweest. Haar thuiskomst is mss voor jullie allebei van heel bijzondere aard geweest.

    Groetjes & Liefs voor jullie beiden,
    Marjolein

Geef een reactie

