Broccolikiemen

Broccoliekiemen, ook wel bekend onder de naam broccocress of broccosprout, is in 1992 op de John Hopkins medische universiteit in Baltimore ontdekt door dr. Talalay. Zijn bevindingen waren bijzonder te noemen. Van Broccoli was al bekend dat er zeer gezonde stoffen inzitten maar in de kiemen van deze groenten komen deze stoffen in extreem hoge concentraties voor. De belangrijkste stof die in hoge concentraties voorkomt in de kiemen is sulforaphane glucosinolate. Deze stof werkt enorm afweerverhogend.
Rob Baan, eigenaar van KoppertCress, zegt hierover: “Als ik dit eet, krijg ik een stof binnen die activeert de neutralisatie van schadelijke stoffen als vrije radicalen in het lichaam die de ontwikkkeling van ernstige ziektes stimuleren.”
Dr. Talalay: “Indirecte antioxidanten induceren (ofwel stimuleren) de activiteit van de fase-2 ontgiftingsenzymen. Deze enzymen fungeren als verdedigingsmechanisme.
Ze stimuleren een brede antioxidantactiviteit die zich voordurend herhaalt, waardoor een groot aantal vrije radicalen wordt geneutraliseerd voordat ze celschade kunnen veroorzaken die kan leiden tot mutaties en daardoor tot kanker.”

Ook patiënten met een chronische longaandoening hebben dit middel ontdekt en er gaan verhalen rond over veel minder slijmvorming en veel minder benauwdheid. Longartsen verschillen met elkaar van mening. De een loopt er mee weg en beveelt het zijn/haar patiënten zelfs aan (op zich al bijzonder) en de andere longarts hoont het weg. Dr. Koppers heb ik nog niet gesproken over broccocress. Ik ben wel benieuwd wat Ralph er van vindt. Het feit dat er longartsen zijn (ook in het UMCG) die het aanbevelen, maakt mij voldoende nieuwsgierig om het ook te testen. Vandaag heb ik voor het eerst broccolikiemen gegeten. En nu wordt het afwachten. Dagelijks zal ik er wat van eten en hoop dan snel minder benauwd te worden en eindelijk eens wat verlichting te krijgen in die verstikkende slijmvorming. Van de resultaten houd ik jullie op de hoogte.

1 april 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Broccolikiemen

  1. anne zegt:

    waar kun je zoiets kopen?

    groet,
    anne

  2. oogwerkdotnl zegt:

    @ anne

    Bij de betere groenteboer of eventueel supermarkt maar dat laatste is geluk hebben. De ene super heeft het wel en de andere niet. Afhankelijk van de groenteboer in de supermarkt, denk ik.
    Zojuist ontdekt dat in Leeuwarden ook de twee levensmiddelen groothandels broccocress in het assortiment hebben. Kan ik daar altijd ook nog heen.
    Je moet gewoon maar eens rond gaan vragen in de plaats waar je woont. Succes.

    • sascha zegt:

      Misschien een goede tip,ik koop bij de natuurwinkel broccolizaad en ga het dan zelf kiemen,heel makkelijk en ook leuk om te doen.Dit alles kan je terug vinden op kiemerij de Peuleschil.Ik doe wel de wekmethode en binnen 5 dagen heb je gezonde biologische kiemen.Ik gebruik sinds een jaar broccolikiemen en ik ben niet meer verkouden geweest en ook gebruik ik bijna geen puffers meer maar dat ga ik natuurlijk niemand aanraden.Ook raad ik aan te googelen op een artikel van Miek Horninx van de universiteit van Leuven.Het blijkt dat de longen sterker worden van vitd3,ik gebruik ze van het merk solgar. hopelijk heb je wat aan mijn informatie, groetjes sascha.

      • oogwerkdotnl zegt:

        @ sascha

        Van Kiemerij De Peuleschil betrek ik sinds kort mijn broccolikiemen. Ik ben ze deze week gaan gebruiken.
        Het artikel van Miek Hornix ga ik zeker zoeken en lezen.

        Bedankt voor je bijdrage.

        Groet,
        Hans

  3. anne zegt:

    dank je,

    ik woon in een tuinbouwgebied, dus het zal wel ergens te koop zijn.
    had het wel vaker gelezen en het is het proberen waard.
    ik zit nu weer aan de AB en prednison, dus wat heb ik te verliezen?

    anne

    • sascha zegt:

      Ik ben een poosje geleden kokosolie gaan gebruiken,jullie moeten dat eens goochelen,dit super gezond product gaat ontstekingen veroorzaakt door virussen en bacterieen tegen omdat het voor de helft bestaat uit laurinezuur,een stof dat in borstvoeding zit om baby,s te beschermen en dit werkt ook voor volwassene.Ikzelf gebruik de virgen van omega en more.Ik heb in een andere mail al geschreven dat ik al ruim een jaar niet meer verkouden ben geweest,is het door de kokosolie of door de broccolikiemen ik weet het niet.Ik wilde dit graag met jullie delen,groetjes sascha.

  4. W.M.Kelderhuis zegt:

    Was al bekend Hans, alleen moeilijk verkrijgbaar, maar zeer kort gekookte broccoli en bloemkool kan ook. Wat zullen we gezond worden als ze de producten, zoals hier soms, niet kapot koken. Wim.

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ W.M.Kelderhuis

      Zelfs kort gekookte broccoli bevat nog niet fractie van de werkzame stof die wel in de kiemen zit. Daarom geven alleen de kiemen gewenst resultaat en de broccoli als groente niet. Je zou dan iedere dag kilo’s broccoli moeten eten en dat zie ik geen mens doen.

  5. nel tromp zegt:

    Best interessant gegeven, wist wel dat broccoli gezond was, maar ben er niet kapot van wel rauw dus dat toch maar wat meer eten, baadt het niet schaden zal het zeker niet doen en naar die kiemen ga ik beslist vragen, bedankt voor je tip Hans.
    Jammer he dat het weer zo koud is,
    Groetjes
    Nel.

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ nel tromp

      Meer broccoli eten heeft beslist geen enkele zin. De concentraties in die groente zijn niet hoog genoeg. Het gaat echt om de kiemen. alleen die bevatten erg hoge concentraties van de voor ons werkende stoffen. Van de kiemen heb je ongeveer 45 tot 60 gram per week nodig. Dit is goed te doen in salades of op brood e.d. in combinatie met kas, vleeswaren of ander hartig beleg. Eet smakelijk en vooral, eet gezond.

  6. marjo zegt:

    Brocco cress is ook te koop bij de Sligro.
    Super de boer heeft het ook, of kan het gewoon bestellen.
    Zilverwater is ook een erg goed middel als je een verkoudheid, griep, verandering van je slijm voelt aankomen.
    Het is een natuurlijk antibiotica.
    Ik heb er zelf erg veel baat bij, heb al meer dan een jaar geen ab en prednison gebruikt, zelfs mijn arts is er enthousiast over.

    Vriendelijke groet,
    Marjo

  7. anne zegt:

    hallo,
    ik had het op mijn boodschappenlijstje gezet, komt mijn man thuis met alfalfa kiem…..

    “wat maakt dat nou uit, het zijn toch kiemen!”;-))

    tja, wel lief natuurlijk, maar niet de bedoeleing.

    ik keek nog even op internet bij alfalfa, maar het heeft een rare wisselwerking met verschillende medicijnen, dus oppassen daarmee, want ik slik nogal wat.

    vandaag maar opnieuw proberen.
    heb je gezien dat een doorgesneden broccoli precies de vorm heeft van een long?
    latijnse naam is dan ook broccoli pulmaris.

    grappig vind ik die ‘weetjes’.

    anne

  8. anne zegt:

    ik ben vernoemd naar mijn Drentse opa Anne 😉 mijn naam is eigenlijk Annemarie…
    wat een ommekeer, nu moet je je hele gedachtenpatroon bijstellen, ha, ha

    groet Anne (female white woman)

Geef een reactie

