Vreselijk benauwd

Anna en ik wonen sinds juli 2009 in een appartementencomplex te Leeuwarden waar wij zelfstandig een appartement huren. De bovenste twee woonlagen in één van de twee vleugels is speciaal beschikbaar voor chronisch zieken. Hier wonen hoofdzakelijk MS patiënten, die nog wel zelfstandig hun eigen leven kunnen leiden maar bij hun problemen vanwege de aandoening wel wat extra hulp nodig hebben. Deze hulp wordt 24 uur op afroep geleverd. Wij zijn hierheen verhuisd nadat ook ik ernstig ziek (COPD) werd en niets meer voor Anna kon doen. In Burgum hebben wij een riant huis met tuin achtergelaten maar hier hebben we een stuk rust in de zorg voor Anna teruggekregen. Wat Anna er ook voor teruggekregen heeft is lotgenotencontact maar ook zelfstandigheid en vrijheid als zij dat wil.

Vernevelen. Anna in Martiniziekenhuis te Groningen. Foto: Hans Groeneweg C.C. 3.0

Op de bovenste twee verdiepingen waar wij wonen, zijn dus meer chronisch zieken woonachtig. Een half uur geleden werd er aangebeld door een verpleegkundige die van mij een zuurstofmasker wilde lenen om zuurstof toe te dienen bij een bewoner die het ineens vreselijk benauwd heeft gekregen. Het zuurtsofmasker paste niet aan de slang dus stelde ik voor er een reservoir voor ipramol tussen te zetten. Ten eerste past de slang dan wel maar ten tweede is er dan het voordeel van de ipramol. Dit verwijdt namelijk de luchtwegen waardoor de benauwdheid zou moeten zakken. Om de ipramol te laten vernevelen is het wel zaak voldoende zuurstof door het reservoir te blazen. De verpleegkundige van de ambulance blaast altijd zo’n 4 tot maximaal 5 liter zuurstof door het masker naar binnen. Als de ipramol dan op is, kan de zuurstof-flow weer zakken naar zo’n 2 tot 3 liter, afhankelijk van de benauwdheid van de patiënt. Ik hoop van harte dat mijn adviezen worden opgevolgd en dat het gewenste effect ook werkelijk optreedt. Als ze dit doen en ze doen het goed, kan het haast niet anders dan dat de benauwdheid zakt. Er is niets zo erg als verschrikkelijk benauwd zijn.

Deze erge aanvallen van benauwdheid ken ik uit eigen ervaring. En geloof me, dat is geen pretje. Ook momenteel vind ik dat ik te kortademig ben maar dat is toch weer wat anders dan zo enorm benauwd zijn. Wat ik nu ervaar is inderdaad kortademigheid als ik zo zit te typen. Vaak wil ik te snel en dan komt die kortademigheid (te) snel opzetten. Als ik dan niet oppas en er komt iets bij, zoals te lang mijn plas ophouden, dan word ik wel enorm benauwd. Ook als ik tijdens het typen een druk gesprek met iemand zou voeren, gaat het mis. Het is echt balanceren op een dun lijntje. Oppassen geblazen, dus.

Het wonen in dit appartementencomplex heeft wel als groot voordeel dat er altijd iemand beschikbaar is voor hulp. Ieder van de twintig appartementen heeft een intercomsysteem waarmee je contact met de dienstdoende verpleegkundigen en ziekenverzorgers kunt maken. Ook het Medisch Centrum Leeuwarden (MCL) is hier vlakbij. De keren dat wij een ambulance belden waren de mannen ruim binnen tien minuten bij ons boven in de woonkamer. Compleet met brancard, zuurstof en de nodige elektronische toeters en bellen. Voor hen niets dan lof. Tweede groot voordeel van het zo nabij gelegen MCL is dat het voor Anna een stuk makkelijker is om op bezoek te komen als ik daar lig. Vanuit Burgum moest ze dan altijd eerst helemaal naar Drachten klooien en met haar MS was dat toch wel een hele opgave. De overstap van Nij Smellinghe moest ik wel even goed overwegen maar toen ik dr. Koppers wat beter leerde kennen, was ik heel blij de overstap naar het MCL gemaakt te hebben. Het contact tussen mij en Ralph is minsten net zo goed als het contact wat wat ik met de longarts Henk Los in Drachten had. Ook de longafdeling van het MCL heeft mij alleen nog maar goed bevallen. Nog geen klachten over gehad. Net als het contact met Ralph en de andere longartsen, meer dan goed. Het enige gemis in het MCL is een draadloos netwerk op de verpleegafdelingen. Dat wordt al sinds begin 2009 beloofd maar is nog steeds niet operationeel. Net als de kleine TV’tjes uit de vorige eeuw die voor €7,50 bij de kringloop te koop zijn maar waarvoor in het MCL een huur van meer dan €25,00 per week betaald moet worden. Tja, je kunt nou eenmaal niet alles hebben.

Al met al is de verhuizing naar Leeuwarden misschien toch een goede keus geweest. Of keus, eigenlijk hadden we niet eens een keus, we konden niet anders. Nu we hier weer een tijdje wonen en beiden gewend zijn aan onze nieuwe woonomgeving, is er maar één conclusie mogelijk. En zo is het altijd bij een verhuizing. Daar laat je wat en hier vind je wat. In Leeuwarden hebben we inmiddels genoeg gevonden om dat te compenseren wat we in Burgum gelaten hebben. Eén ding heb ik daar niet kunnen laten en dat is dat verschrikkelijke gevoel; vreselijk benauwd.

3 april 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Vreselijk benauwd

  1. johnny zegt:

    hee Hans ja had ook weer last van benauwdheid ,heeft toch met het weer te maken,bij wind van de noordzee is het merkbaar minder,zw of z is niet goed ,enz.
    En natuurlijk pollen kan ook last geven ,afijn hoop dat het gauw weer minder benauwd wordt, en groet van johnny

  2. Gerda zegt:

    Wat Johnny schrijft dat merk ik ook duidelijk, ik woon aan de oostkant van de stad Groningen van af zo’n 10 km van wegen die samenkomen bij de stad, bij het opstaan s’ochtends merk ik al van welke kant de wind waait, zuid-zw is ook voor mij funest heb het dan veel benauwder, trouwens nu ook met die droogte, het is te stoffig, en binnenkort ook nog de Paasvuren dan ook a.u.b. geen oosten wind, komt de rook vanuit Duitsland hier ook nog binnen. Tis wat.

  3. Margo zegt:

    Betekent de week stilte hier dat het goed gaat of dat het juist minder gaat?
    Het lijkt me goed dat jullie de mogelijkheid hebben daar te wonen. Gelukkig dat het er is. Mijn dochter werkt voor een instelling dat lichamelijk gehandicapte mensen die zelfstandig wonen, helpt met allerlei dagelijkse dingen. Deze mensen wonen ieder met hun partner en/of gezin in een appartement en roepen via de intercom op als zij hulp nodig hebben bij opstaan, gaan slapen, douchen , aankleden enzovoort. Mooi dat deze instellingen er zijn, maar soms vraag ik me wel eens af hoe het kan dat hier wel geld voor is en voor veel andere zorginstellingen niet.

Geef een reactie

