Doorvechten of opgeven?

Regelmatig sta ik op een denkbeeldig kruispunt. De juiste afslag kiezen is hier door de veelheid aan banen haast ondoenlijk. Het is een raar kruispunt. Een kruispunt met vele afslagen. Eigenlijk is het niet eens een kruispunt te noemen. Niet alleen kan ik min of meer links of rechtsaf maar ook kan ik omhoog of naar beneden. Verleidelijk is het om naar beneden te gaan maar vraag me niet waarom. Wat er beneden te zoeken is, wordt niet echt duidelijk uit de bewegwijzering. Niets wordt duidelijk op het kruispunt. Noch waarheen de wegen mij zullen leiden, noch wat de reis over de wegen aan ervaringen zal brengen. Het verkeer raast langs mij heen. Snel, sneller en dan ineens weer traag. Ook is het heel druk om dan ineens te beseffen dat het nog veel drukker kan. De wegen raken haast verstopt. Plotseling ebt de drukte weg. langzaam zie je de drukte oplossen in de lucht tot er weinig overblijft. Raar. Vreemd is het. Ongemerkt is het plotseling weer heel druk. Alles krioelt door en buitelt over elkaar heen. De juiste afslag kiezen wordt nu nog moeilijker en ik moet toch echt de juiste afslag nemen om niet ten prooi te vallen aan… ja aan wat eigenlijk. Onduidelijk. Alles is onduidelijk hier op dit kruispunt. Het is om stapelgek van te worden. De keuze. Maak nou in godsnaam die keuze. Nu! Een gok. Erger nog dan een gok. Het lijkt wel een Russische roulette. Of ik wil of niet, die trekker zal ik toch moeten overhalen. De keus moet gemaakt worden. Nu! Ik hou hier niet van. Liever heb ik ietsje meer zekerheid. Een gokje is leuk maar een Russische roulette vind ik helemaal niks.

In de maalstroom meegezogen word ik gedwongen een afslag te nemen. Niet wetende of het de goede is, ben ik me er van bewust helemaal geen keus gemaakt te  hebben. Russische roulette zonder de trekker overgehaald te hebben. We gaan zien waar het heen gaat. Waar het uit komt en wat er van komt. Dicht op elkaar gepakt verplaatst de menigte vervoersmiddelen zich in een richting waarvan ik niet weet waarheen die ons leidt. We gaan in ieder geval een bepaalde richting op. Beweging is beter dan stilstand. Toch? Zelfs dat weet ik niet meer. Mijn hoofd begint te weigeren. Functies beginnen uit te vallen. Met een enorme rotschok komt alles tot stilstand. Daar heb je het al, stilstand. Iedere beweging is nu verdwenen. Ondanks dat ik dacht dat beweging beter is dan stilstand, voelt deze stilstand met de daaraan gepaard gaande rust, aanzienlijk comfortabeler dan de rumoerige beweging van zoëven. Heerlijk, die rust. Van korte duur. Niet langer dan een moment heeft die weldadige rust geduurd. Door het openen van vele portieren wordt de stilte doorbroken. Uit alle voertuigen beginnen mensen te klimmen om zich in beweging te zetten in een richting die de eersten gekozen hebben. De groep leek een eenheid geworden waarbij ik me aansloot zonder anders te kunnen. De eenheid bleek echter ver te zoeken. Een verzameling individuen waarvan ik de indruk had dat ieder voor zichzelf zou kiezen dus zou dat ook mijn strategie worden. Onder het kruispunt kwamen we tot stilstand. Eerst een klein groepje van ruim honderd mensen. Dat groepje groeide aan tot een grote groep van honderden mensen tot uiteindelijk de gehele ruimte onder het kruispunt zo vol was dat het uit z’n voegen zou barsten als het een afgesloten ruimte was. Nu stonden velen buiten te wachten op wat komen ging.

Het was mooi te ervaren dat ik aan de goede kant stond toen de beweging opnieuw in de groep mensen kwam. In de voorhoede zag ik al snel wat de bedoeling was en van het feit dat het ieder voor zich zou worden, maakte ik nu dankbaar gebruik. Het doel was een te kleine hoeveelheid vervoersmiddelen om verder te gaan. Met deze vervoersmiddelen kon ieder voor zich een reisbestemming bepalen. Mijn bestemming lag al vast. In mijn hoofd zag het reisplan er piekfijn uit. Niet linksaf, niet rechtsaf, niet omhoog maar rechtstreeks naar beneden. Naar de kelder. Dat betekende eerst naar de haven, daar inschepen, naar het noorden zeilen en verder naar het noorden zeilen, verder noordwaarts, noordwaarts, noordwaa…

11 april 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

 

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Doorvechten of opgeven?

  1. anne zegt:

    hans, hans, wat ben jij bezig met jouw keuze.
    het hoeft n.l. helemaal geen keuze te zijn……..
    ik leerde altijd: ‘bij twijfel-niets doen’.
    er komt vanzelf een oplossing en die hoef jij niet te bedenken op voorhand.
    het zal allemaal vanzelf komen.

    eens……. eens zul je er klaar voor zijn, of het gebeurt vanzelf.
    vermoei jezelf niet met die gedachten, van wanneer/hoe/.als/waar.

    de oplossing zal vanzelf komen.
    en de rust ook.

    dit is uiteraard slechts MIJN gedachte,
    groet,
    anne

  2. Wat geeft Anne hier een goede reactie, ja het is HAAR gedachte, maar wel een goede !

Geef een reactie

