Insuline problemen

Alsof ik nog niet genoeg had aan de problemen met COPD, zit ik nu weer te klooien met de hoeveelheid insuline die ik dagelijks spuiten moet. Mijn bloedsuikers schommelen teveel. Ik ben nogal eens geneigd zelf doktertje te spelen in het kader van zelfmanagement. Geleerd in het Beatrixoord en ik denk het goed toe te passen, al zijn de artsen hier niet zo blij mee. Deze week heb ik mijn prednisolon iets verhoogd. Dit heeft direct invloed op mijn bloedsuikers dus ook de dosering insuline die ik dagelijks spuiten moet maar iets verhoogd. De diabetesverpleegkundige vond dat heel goed van mij, toen hij dit vanmorgen hoorde. Het telefonisch consult heeft opgeleverd dat hij vanmiddag met de internist overlegt en mij dan na 15.00 uur terugbelt. In ieder geval is mijn glucosegehalte in mijn bloed nu te hoog.

En zo is er altijd wel weer wat. Wie had gezegd dat chronisch ziek zijn leuk is? O, heeft niemand dat ooit gezegd. Nou, het is dus ook helemaal niet leuk om chronisch ziek te zijn.   Vraag het iedere chronisch zieke die je zelf kent en hij/zij zal hetzelfde zeggen. Niet leuk. Nu is het dus afwachten tot ik vanmiddag teruggebeld word. Ik heb al wel zo’n vermoeden hoor. De dosering die ik ’s morgens spuiten moet, wordt iets verhoogd. Al zit daar niet veel ruimte. Mijn glucosegehalte is ’s morgens namelijk behoorlijk laag. Als dat nog lager is ’s morgens, kan ik in een hypo belanden en dat kan ernstige gevolgen hebben. In het ergste geval kan ik dan in coma raken. In mijn geval is het maar de vraag of dat erg of juist goed is. Ik weet het niet. Toch blijf ik liever de regie in eigen hand houden.

De hoogte van mijn bloedsuikerspiegel is momenteel nou ook weer niet dermate alarmerend dat ik er bang van word. In het ziekenhuis heb ik tijdens mijn laatste opname wel veel hogere bloedsuikerspiegels gehad. Hoger dan het dubbele van wat er nu gemeten wordt. Wat dat betreft geen reden tot paniek. Wel was de diabetesverpleegkundige blij dat ik op tijd gebeld heb. Mijn bloedsuikerspiegel is niet zoals die zijn moet, gedurende de dag. Hij schommelt teveel en is niet stabiel genoeg. Maar sprake van een echt probleem is er nog niet, volgens mij.

17 april 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Insuline problemen

  1. jet zegt:

    Hoi Hans.

    Mijn man heeft ook altijd een onregelmatig suikergehalte. Hij heeft nu van de diabetesvepleegkundige een nieuw apparaatje om te bepalen wat hij moet spuiten. Hij prikt bloed
    en word in dat metertje gestopt. Die rekent precies uit wat je moet spuiten. Hij spuit al jaren. maar dit is een geweldige uitkomst. Hij moet 4x per dag spuiten. Dus moet je eens aanhalen in het ziekenhuis. Het is een nieuw apparaatje. Freestyle Insulinx .

Geef een reactie

