Vloeibaar zuurstof

Nou, nou, het heeft wat voeten in de aarde gehad maar het lijkt er op dat ik volgende week woensdag eindelijk de vloeibaar zuurstof installatie in huis mag verwachten. Een vulvat dus en een klein flesje om mee te nemen. Eind februari aangevraagd en bij navraag vanmorgen ineens te horen gekregen dat er geen aanvraag gedaan was. Wat, geen aanvraag? Ik ben door Westfalen teruggebeld naar aanleiding van die aanvraag in februari. Hoezo geen aanvraag? Nadat er in andere kasten gekeken was, belden ze vanmorgen terug met de boodschap dat er inmiddels een aanvraag was. Ja, oud nieuws voor mij. Wat dus wel nieuws was is de toezegging dat volgende week woensdag de chauffeur die normaal mijn route rijdt, de spullen komt brengen. Better let as net, zeggen ze hier in Friesland dan. Beter laat dan helemaal niet. En zo is het.

Ik ben benieuwd wat de levering precies inhoudt. Zit er ook zo’n tasje bij om dat kleine flesje in te doen zodat je ‘m makkelijk mee kunt nemen? Aan je broeksriem, bijvoorbeeld. Of om ‘m aan de rolstoel of scootmobiel te hangen. Ik heb geen idee maar zal het volgende week allemaal wel zien. In ieder geval ben ik blij eindelijk van die onhandelbare, grote en zware flessen zuurstofgas af te zijn. Dat was bijna geen doen meer voor mij, zei hij stoer. Bijna geen doen meer? Zeg maar gewoon dat het geen doen meer was. Dat zit dichter bij de waarheid. Met dit nieuwe, lichte systeem wordt het ook weer een stuk makkelijker om de deur uit te gaan. Niet eerst klooien met zware zuurstofflessen. Ophangen achter de rolstoel. Goed vastzetten met elastieken op de scootmobiel. Hopeloos en veel te zwaar voor mij. Dat kost me toch een partij lucht. Lucht wat ik eigenlijk helemaal niet heb. Voor ik de deur uit was, had ik al geen puf meer om daadwerkelijk de deur uit te gaan.

Zie ik daar betere tijden aankomen? Zou ik dan op de valreep nog even wat meer kwaliteit van leven krijgen? Het lijkt er wel op. Als nou ook mijn COPD nog een poosje mee wil werken, kunnen we dat afscheid misschien toch nog een zomer uitstellen. Aan mij zal het niet liggen. Ik wil wel. Nog een zomer genieten van mooi weer, de omgeving, en natuurlijk van en met mijn lieve Bella.

Al deze onzekerheid. Dat op en neer gewip als een wipkip. Voor mij is het al moeilijk, laat staan hoe het voor Anna moet zijn. Ze geeft dan ook wel aan dat het verwarrend voor haar is. Maar met doodgaan is het net als met chronisch ziek zijn. Niemand die ooit gezegd heeft dat doodgaan aan COPD makkelijk is. Heb je dan ook nog zo’n vechter als ik ben, dan is er helemaal geen pijl op te trekken. Het ene moment lig ik half dood in een ziekenhuisbedje om het volgende moment toch weer op te knappen waardoor ik onverwacht weer verder kan. Rare jongen hoor, die Hans. Raar of niet. Voorlopig kan ik volgende week verder met weer een stuk verbetering in mijn voorzieningen. Vloeibaar zuurstof.

18 april 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Vloeibaar zuurstof

  1. marjo zegt:

    Geweldig!
    Jij bent niet eens jarig en de dag is nog niet eens om! hahaha
    groetjes Marjo

  2. Sam zegt:

    Hee Hans,

    Meeestal krijg je een moedervat en een draagtankje ( meestal de freelox of ambulox via google vind je vele plaatjes 😉 ). En dat is het.. haha.. enkele gelukkigen ontvangen een rugtas of ander soort draagtas.. maar dat is lang niet bij iedereen. Hopelijk bevalt het!

    xx Sam

  3. Nanet Donkers zegt:

    Hoipiepeloi,
    Ik volg je blog al een paar dagen.Het spijt mij,om dit allemaal over jou te lezen.
    Het duurde even om te reageren want eigenlijk weet ik niet zoveel te zeggen nou ja te schrijven.
    Als ik jou foto zo zie, dan moet ik weer terug denken aan de tijd, toen ik nog jong en onwetend was. Jij leerde mij om andere stijlen van muziek te waarderen.jij zette een enorme koptelefoon op mijn hoofd en kreeg Frank Zappa te horen.(ik luister er nog naar)
    Jij nam de tijd om naar mij te luisteren en gaf mij aandacht.
    En eigenlijk schrijf ik , om jou te laten weten dat ik nu naar jou ga luisteren (lezen).
    Veel liefs Nanouk (zoals je mij vroeger noemde)

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Nanet Donkers

      Jeetje, Nanet. Eigenlijk ben ik sprakeloos. Eigenlijk? Ik bén sprakeloos maar ook heel blij. Blij om zo ineens van jou te horen. Ik zit maar naar het scherm te staren en te denken. Denken aan vervlogen tijden. Denken aan Anita en Jenniffer natuurlijk. En ik zit te denken aan jou. Nu vooral aan jou. Gedachten tollen ineens door m’n hoofd. Mijn hoofd stroomt over van beelden die ik lang niet meer gezien heb. Herinneringen die niet verdwenen maar wel naar de achtergrond geraakt zijn. Een gemengd gevoel van geluk en verdriet maakt zich van mij meester. Wat zal ik schrijven? Wat kán ik schrijven? Nu bedenk ik me dat ik niks ga schrijven. Wel wil ik je laten weten héél blij te zijn met dit volkomen onverwachte bericht van jou. Eerst een nachtje slapen en dan ga ik uitgebreider reageren via jouw e-mail. Goed?

      Lieve groet en een dikke zoen,
      Hans

  4. Sandra zegt:

    Jej,wat fijn! Hoop dat je er nog ’n poos van kunt genieten. En ik kocht er zelf ’n rugzak voor om ’t te vervoeren,maar er zit ook ’n schouderriem aan. En ik neem aan dat jij ’n handzamer vaatje krijgt als ik. Heb hier in belgië ’n ietwat verouderd systeem

  5. Ans Fidder zegt:

    Dag Hans, Ik zag van de week een uitzending over kippen. De wipkip was er niet bij, maar toen ik je blog las dacht ik even aan een vrije-uitloop-kip. die hebben een ster meer dan b.v. een scharrelkip.Ik hoop zo voor je dat het weer eens wat verbetering inhoudt, je bent er wel aan toe!
    Peace and Love, Ans.

Geef een reactie

