Telefonisch consult dr. Koppers

Ralph Koppers

Vanmorgen belde dr. Koppers n.a.v. mijn e-mail. Naast diverse vragen over palliatieve sedatie had ik ook een concrete vraag over medicatie. Omdat deze vraag ook voor andere COPD patiënten van belang kan zijn, wil ik ‘m hier even kort behandelen. Het betreft de dosering van prednisolon om een exacerbatie met extra benauwdheid te bestrijden. Ik ben de laatste tijd namelijk veel te benauwd. Ook vaak in rust. Is daar wat aan te doen met verhoging van de dosering prednisolon? Omdat mijn prednisolon op een onderhoudsdosering van 20 mg per dag stond en ik zo vaak benauwd was, heb ik zelf de dosering al verhoogd naar 30 mg per dag. Deze verhoging heb ik enige dagen geleden al ingezet.
Na mijn gesprek vanmorgen met Ralph, gaat de dosering op zijn advies nog iets verder omhoog. Ik moet maar even wat spelen met de dosering om te kijken of ik me beter ga voelen. Ik mag tot 50 mg per dag gaan. Hoger voegt eigenlijk niks meer toe. Ralph faxt een nieuw recept naar Escura apotheek Aldlân  zodat het vanmiddag bij mij bezorgd kan worden.

De onderhoudsdosering van 20 mg per dag die ik gebruikte, is een kritische dosering voor mij. In het verleden bleek namelijk iedere keer als ik tijdens afbouw op 20 mg kwam, het weer slechter met mij begon te gaan. Nu zat ik alweer een tijd op die 20 mg en het is sindsdien slechter geworden. Omdat ik niet hoger wou gaan, heb ik het vol proberen te houden maar ik zie geen reden meer zo weinig mogelijk prednisolon te slikken. Als verhogen mij meer kwaliteit van leven kan bieden, dan kies ik voor verhogen. En dat ga ik nu uitproberen.

Het is heel prettig longartsen te kunnen raadplegen die mij serieus nemen en waarde hechten aan wat ik hen vertel. Daarop kunnen zij dan weer hun beleid baseren. Alleen op deze wijze is het mogelijk via e-mail en telefoon consulten te doen. Artsen die alleen geloven en wat ze zelf zeggen en constateren en geen waarde hechten aan mijn woorden, zouden niet geschikt zijn voor een dergelijke arts – patiënt relatie. Met Ralph Koppers in het Medisch Centrum Leeuwarden (MCL) als mijn behandelend longarts en Dirk Jan Slebos in het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) als de man van de experimentele ingrepen en andere “rariteiten” :-), heb ik twee zeer bekwame artsen waar ik werkelijk wat aan heb en die mij uiterst serieus nemen. En zo kan ik dus altijd in het MCL terecht voor een telefonisch consult bij dr. Koppers.

19 april 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Telefonisch consult dr. Koppers

  1. pat zegt:

    Hans,Anna ook,
    zag op een site meer dan 50 soorten copd-medicijnen(ik meen op “kies nu”);ik vroeg me daarom af:went het lichaam ook aan deze middelen en neemt het effect van dit middel derhalve af?
    carpe diem!
    pat

Geef een reactie

