Vloeibare zuurstof

Vanmorgen kwam Gerard bij ons. Gerard is één van de chauffeurs van Westfalen, de leverancier van mijn zuurstofvoorzieningen. Vandaag kwam Gerard een moedervat en een stroller brengen. Benodigdheden voor vloeibaar zuurstof. Het moedervat is bedoeld om de stroller te vullen. De stroller neem je mee als je de deur uitgaat. Het is een Helios Marathon met anderhalve liter inhoud. Twee standen heeft deze Helios Marathon. Een constante flow of een flow die alleen zuurstof geeft als ik inadem. Op die laatste stand kan ik 6 uur vooruit als ik 2,5 liter zuurstof per minuut gebruik. Dit nieuwe systeem is zoveel lichter en meer handelbaar dan die oude, zware gasflessen. Het zal mij aanzienlijk schelen in mijn mobiliteit. Nu hoef ik niet meer eerst met die zware zuurstoffles in de weer voor ik weg kan met de scootmobiel. En ik kan veel langer toe met de Helios. Allemaal voordelen.

De stroller wordt gevuld op het moedervat. Het moedervat raakt dus leeg en dat wordt dan weer gevuld door een chauffeur van Westfalen. Hoe lang ik er mee ga doen, is nog niet bekend. Dat zal de komende tijd uitwijzen. De Helios stroller die ik gekregen heb, is voorzien van een bijpassende tas. Deze zit er normaal niet bij maar ik heb Gerard heel vriendelijk verzocht er eentje uit de vrachtwagen te halen. Gerard ging kijken of hij iets had en kwam terug met de juiste tas. Gemaakt voor de Helios Marathon. Helemaal goed dus. Alles compleet. Ready to go. Nu nog wachten op het mooie weer. Mooi weer en voldoende lucht. Voldoende lucht en energie want als ik zo verschrikkelijk moe ben, zet ik ook een stap buiten de deur.

Begin mei is het de bedoeling ergens in Leeuwarden een biertje te gaan drinken met een paar Twitter-maatjes. Als Anna ook meegaat, zullen we met een taxi naar de plaats van bestemming gaan en daar rijd ik dan in mijn scootmobiel en Anna in haar elektrische rolstoel. Dat is dan waarschijnlijk de eerste keer dat de Helios Marathon in het wild getest wordt. Hoef ik me niet druk te maken om een lege fles, zoals destijds bij de brunch met het gezin van mijn zus in Drachten. Dat was kantje boord. De 2 liter zuurstoffles was schoonleeg toen ik boven in ons appartement arriveerde. Ik kon precies op tijd over op de continue zuurstofflow van de concentrator. De taxichauffeur die mij reed en naar boven bracht, was toen gelijk van al zijn stress af. Hij vond het maar niks, die zuurstoffles die steeds leger werd. Op de Wâldwei gaf hij dan ook extra gas om snel in Leeuwarden te zijn.

Het heeft lang geduurd voor ik vloeibare zuurstof kreeg. Al in februari is het door dr. Koppers aangevraagd. Nu ik het in huis heb, en er met Anna over praat, vagen we ons toch steeds meer af wat nou werkelijk de voordelen zijn voor mij op dit moment. Kijk, een tijd terug zouden voordelen uitgebuit kunnen worden. Maar vandaag? Ik kom nauwelijks nog buiten. Afspraken buiten de deur maak ik bij voorkeur niet meer. Mijn kleine leven speelt zich steeds meer thuis af en daar heb ik geen flessen zuurstof nodig. Voor de dingen die ik wel buitenshuis doe, kan ik best gebruik maken van de flessen zuurstofgas. Immers, zelf kan ik het niet meer handelen dus wordt het gedaan en zo heel lang achter elkaar kan ik niet meer weg. Ik trek dat niet meer. Vier uur weg zijn, is meer dan genoeg voor mij. Langer kost me teveel. Ik moet dan dagen bijkomen door te slapen, slapen en nog meer te slapen. Toen mij zus en zwager hier zondag waren en bleven eten, heb ik die maandag en dinsdag alleen maar liggen slapen. Het was hartstikke gezellig hoor en voor herhaling vatbaar. Alleen moet ik het nu veel meer bekopen dan een tijd terug. Ik ga merkbaar achteruit.

Maar goed, de boel is geïnstalleerd en ik ga het nu proberen ook. Een paar gasflessen met zuurstof zijn nog wel in huis. Als ik wil, kan ik de boel zo weer laten verwijderen en terug gaan naar het oude systeem. Dat is iets wat ik in een later stadium ga beslissen. Nu ga ik eerst een flinke borrel drinken en dan lekker liggen. De vermoeidheid en kortademigheid komen langzaamaan weer naderbij geslopen als een stel roofdieren. Roofdieren waarvoor ik me dagelijks moet hoeden. Alsof ik in de jungle zit. In de jungle met vloeibaar zuurstof.

25 april 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Vloeibare zuurstof

  1. anne zegt:

    en toch werken de broccolispruitjes al, zo te lezen;-))

    moedgroet,
    anne

  2. Sandra zegt:

    Heeft ’t toch weer te lang geduurd…

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Sandra

      Bij gaat het altijd zo. Met alles. Nooit gaat iets van een leien dakje en ik moet altijd wachten, wachten, wachten. Het enige wat wel heel rap ging was Dirk Jan Slebos met de ventielen. Die ingreep was heel snel gepland en uitgevoerd. Logistiek en technisch helemaal perfect. Jammer dat het gewenste resultaat ietwat tegenviel. Nou ja, je kunt ook niet alles hebben, hahaha.

  3. Sam zegt:

    Hee Hans,

    Wat fijn dat de vloeibare zuurstof er is.. ik weet zeker dat ook jij er profijt van gaat hebben 😉 … Misschien niet deze week maar over een tijdje vast wel… al is het maar voor een klein rondje buiten.. het is veel makkelijker te vullen en aan te sluiten dan die stomme cilinders 😉

    xxx

  4. Sam zegt:

    p.s en al gebruik je het maar een enkele keer… dan is het, het toch al waard geweest 🙂 … Als je het maar fijner vind ! 😉

  5. Arjan uit Oranjedorp zegt:

    Hans, volgens mij vind jij “leien dakjes” eigenlijk helemaal niet lekker.
    Je hebt zo lang gewacht op je mooie zuurstofflesjes, dat je het nog wel een zomertje red. En ..wie weet.. wel twee of zo.
    Wees blij met je mooie spulletje en geniet ervan.
    Net zo als je geniet van al die vrienden en vriendinnen die je zo maar “ineens” weer tegen komt.
    Mooi toch?

    Arjan

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Arjan uit Oranjedorp

      Je hebt helemaal gelijk, oude vriend. Je kijkt dwars door mij heen. Genieten doe ik van die oude vrienden en vriendinnen die zomaar ineens weer uit de lucht komen vallen. Vriendinnen? Nee, het is er maar één maar dat maakt mij niet minder blij. Wij gaan bijna veertig jaar terug en hebben elkaar zo’n dertig jaar moeten missen. Het leven kan zo verschrikkelijk wreed zijn.
      Als ik nou nog een paar zomers krijg om er voor haar te zijn, zou me dat heel gelukkig stemmen. Op hoop van zegen.

      • anne zegt:

        zie je wel?
        een paar zomers?? allemaal aan de broccoli !!! ;-))))

        x x Anne

      • oogwerkdotnl zegt:

        @ anne

        Ik zei je toch dat je verteld zou staan.

        En zie hier, schone dame, zie hier het resultaat uwer gekscherende opmerking; wel twee zomers lang!

      • anne zegt:

        ik ga meteen een kist vol halen morgen…

        grapje hans, ik gun het je van harte!!

        als we niet meer kunnen lachen, is alles verloren, vind je niet?

        groet,
        anne

  6. Gerda zegt:

    Nu even serieus over de Broccolikiemen, ik als ernstig copd gold4 patient gebruik sinds 2 weken 3 bakjes Broccolikiemen in de week van 75gr.per bakje in de hoop dat de benauwdheid iets minder wordt, tot nu toe heb ik nog niet het gevoel dat er wat verandert, hoe zit het met jou Hans?, ben je nog wel of niet aan die kiemen?, en zijn er meerdere copd -patienten die deze noem het maar ‘kiementherapie’ aan het uitproberen zijn? en al resultaten hebben van dit misschien wel voor ons copd-patient ‘wondermiddel’?

    Gerda oet Grunn.

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Gerda oet Grunn

      Ja, ook ik eet dagelijks broccolikiemen in de hoop er baat bij te hebben. Ik hoor positieve verhalen van lotgenoten. Net als jij merk ik helaas ( nog) geen verschil.
      En een wondermiddel zal het niet zijn, al geloof ik wel dat de werkzame stoffen goed zullen zijn voor onze weerstand.
      Ik ha er nog even mee door. Misschien kont het nog. 🙂

  7. Gerda zegt:

    Dit is fijn om te weten Hans, ik herken me fysiek in jouw verhalen, alles moet ook met mij in slow motion wat lucht betreft, en we zijn tegelijk begonnen met de broccoli-kiemen een paar weken terug, geen mens en geen kwaal is gelijk laat dat duidelijk zijn, maar ik ben benieuwd naar andere lotgenoten die al wel baat hebben bij die kiemen en weet jij Hans na hoeveel tijd zij na dagelijkse inname verandering ten positieve van hun copd gingen merken?
    Ook ik ben zeker van plan om het een paar maanden vol te houden, baat het niet schaden doet het zeker niet!!

    Groetn oet Grunn.

Geef een reactie

