Koninginnedag zonder lucht

Konininnedag in Leeuwarden Foto: ©Leeuwarder Courant

Vandaag is het dertig april. Koninginnedag. Niet dat ik zo Oranjegezind ben maar de vrijmarkten zijn altijd wel de moeite waard. Zelfs in Leeuwarden. Een gezellige drukte in de stad met soms de meest hilarische aanbiedingen. Vandaag hebben Anna en ik volop reden ons niet in deze gezellige drukte te begeven, ondank het schitterende weer. Ten eerste moeten we beiden energie sparen voor morgen. Op dinsdag één mei hebben we een afspraak met een paar twittervrienden ergens in de stad hier. We verheugen ons daar op. Een paar uurtjes lekker kletsen, ervaringen uitwisselen en het leuk hebben met elkaar terwijl er wat gegeten en gedronken wordt. Eén van de twittervrienden is een jonge vrouw met Multiple Sclerose (MS). Dat is natuurlijk prettig voor Anna. Kunnen zij ervaringen uitwisselen als MS-patiënten. Voor beiden wel fijn, denk ik. De overigen zijn gezonde twitteraars. Ook is er een zestal kinderen bij.
De tweede reden is dat ik weer niet zo’n geweldige dag heb. Het ontbreekt mij aan voldoende lucht om lekker de stad in te gaan. Ook vandaag is mijn ademhaling weer een te bewuste aangelegenheid. Ik moet er echt mee bezig zijn om het ademen een beetje op gang te houden. Erg vermoeiend is dat. Het is de laatste tijd veel te vaak zo dat ik bewust aan het ademhalen ben. Mijn ademhaling gaat moeilijk. Het is zwaar en ik heb er een dagtaak aan. Dit maakt het steeds zwaarder om nog lekker door te gaan.

Ondanks deze moeilijkheden met ademhaling en dat ik de neiging krijg er mee op te houden, is dat nu nog niet eens mogelijk. Anna’s vader is er heel slecht aan toe. De man kon wel eens binnen een paar dagen komen te overlijden. Ook hier op de verdieping is vannacht een man gestorven. Hij leed aan Amyotrofe Laterale Sclerose (ALS) en is de laatste weken enorm afgetakeld. Echt onverwacht kwam het niet maar het gaat ons toch niet in de koude kleren zitten. Vooral Anna zou mijn overlijden er nu niet bij kunnen hebben. Dus wat er ook gebeurt, ik moet gewoon nog een tijdje vol blijven houden. Eerst de begrafenis van, en de grootste rouw om Anna’s vader maar achter de rug hebben. Het zou teveel worden als die twee samen zouden vallen. Teveel wordt dan echt teveel.

Vanmiddag heb ik nog een poosje geslapen. Meestal knap ik daar wel van op maar vandaag heeft dat slapen maar weinig opgeleverd. Ietsje beter voel ik me wel maar mijn ademhaling blijft om te huilen. Soms staat het huilen me dan ook nader dan het lachen. Waar is die stoere optimist gebleven? Die man die altijd alles wist te nuanceren? Hij die van optimisme een tweede natuur gemaakt leek te hebben? Hansje, waar ben je? Ik wil je zo graag terug want dit is niks, man. En dan ook nog, on top of all, een Koninginnedag zonder lucht.

30 april 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Koninginnedag zonder lucht

  1. wietske de vries zegt:

    Hans en Anna, weltrusten en anders als je dit dinsdagmorgen 1 mei leest, een hele Goedemorgen en een fijne dag toegewenst!! samen met de mensen die jullie vandaag treffen en spreken, ik zal duimen dat het ademhalen beter gaat dan de laatste dagen en dat het voor jullie een mooie dag wordt, hartelijke groet!

  2. rolanda zegt:

    lieve hans en anna ik las net op je twitter dat jullie (schoon) vader is overleden.
    gecondoleerd en veel sterkte met dit enorme verlies.
    liefs rolanda

  3. Sandra zegt:

    Wat ’n hoop narigheid bij jullie zeg. Allebei gecondoleerd en heel veel sterkte en dikke (((knuf)))

Geef een reactie

