Hellup

Hellup! Hoe kan dit? Waarom denkt toch iedereen dat het goed gaat met mij. Ik probeer toch duidelijk te zijn. Mijn klachten ten gevolge van COPD gaan op en neer. Tegenwoordig heb ik meer slechte dagen dan goede dagen. De algemene tendens is dat de slechte dagen, afgewisseld door nog een spaarzame goede dagdelen, zich in een neerwaartse spiraal naar beneden bewegen. Het gaat dus steeds slechter. Niks stabiel. Was het maar eens stabiel. Er is gewoon geen pijl op te trekken.

Mensen, het gaat niet goed. Het wordt steeds slechter. Als ik dan eens een goede moment op een dag heb, betekent dat niet dat het ineens goed met mij gaat. Was het maar waar! Wishful thinking, noemen ze dat. Ik wou dat wishful thinking dusdanig manipulatief was dat de werkelijkheid er door beïnvloed werd. In mijn geval laat mijn longemfyseem me behoorlijk in de steek. De klachten stapelen zich op en uiten zich brutaal en overrompelend. Geen kruid tegen gewassen. En geen pijl op te trekken. Maar alsjeblieft, ga me nou niet vertellen dat het zo goed gaat met mij. Er is maar één die voelt hoe het met mij gaat en dat ben ik. En ik begrijp niet hoe men er steeds bijkomt dát het zo goed gaat met mij of dat mijn COPD zich stabiel houdt. Hellup!

15 mei 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op Hellup

  1. Ans Fidder zegt:

    Beste Hans,
    Twee heel verschillende blogs, inderdaad COPD is vooral onvoorspelbaar. Bij mij blijkt een prednisonkuur nu weer eens goed te werken (net bij OLVG geweest) dus ik ga zo maar een ijsje halen bij IJscuypje, een ambachtelijke ijsmaker hier net om de hoek, met net zulke bakken als jij liet zien.
    Peace and Love, Ans.

  2. anne zegt:

    hoi hans,
    als jij positief schrijft, krijg je positieve mails.
    natuurlijk weet iedereen dat die COPD onomkeerbaar is, maar daar vul je niet elke dag een blog mee…….
    dit was een een positief mailtje van jou en je zit -zo te lezen- iets beter in je vel (het koppie) als een paar weken geleden.
    tek je op aan die dagen, dat er iets moois is, zoals een nieuwe stoel.

    moedgroet,
    annemarie
    p.s. ik herken het wel, hoor, als anderen gaan bepalen of het wel of niet goed met je gaat.
    heel frustrerend.

  3. Tam zegt:

    Hi Hans,

    Ik snap je blog wel, ik dacht ook al dat mensen zouden gaan zeggen dat het goed met je gaat. Of beter. Helaas fluctueert het alleen, dat weten we allemaal!
    Maar ja, al dat lekkere ijs daar worden wij vrolijk van. Zie de opmerkingen over hoe men denkt te weten maar als projecties van mensen hun eigen welbevinden.Wees blij voor ze, ze zijn happy omdat jij over La Venezia hebt geschreven! 🙂 Dat is toch weer een cadeautje wat je hebt gegeven jonge blom! 😉

    Een dikke smakkerd, ook voor Anna,
    van Tam!

    ps: in de link bij mijn bericht ditmaal een clip van een zandschilderij en hoe het gemaakt wordt, erg mooi-een must see!!! Deze meid is er in 2009 Oekraïense winnares van ‘ Ukrania’s got Talent’ geworden. Andere links in het verleden zijn liedjes van Life of Agony en zo 😉

  4. joy zegt:

    Hans,ik begrijp het is ook een @##%*ziekte…..leef met je mee!

  5. Gerda zegt:

    Nee hoor, ook ik dacht niet dat het stukken beter met je gaat als je vrolijker schrijft maar dat je sterkt bent.Een voorbeeld hoe je met alles om gaat.

  6. Als mensen denken dat het beter met je gaat troosten zij in feite zichzelf…….

Geef een reactie

