IJs plus Leeuwarden is La Venezia

IJs. Met ijs ben ik groot geworden. Vanaf het moment dat ik een peutertje was, en in Vlaardingen woonde, had mijn opa een Italiaanse salon in Schiedam op het Broersvest. Het was een mooie, klassiek ingerichte salon met veel licht, chroom en glas. Je kon er koffie drinken met diverse lekkernijen erbij. Je kon er lunchen en… je kon er ambachtelijk bereid ijs kopen in diverse variaties als coupes, sorbets, hoorntjes en wafels. Wat is dat dan, ambachtelijk bereid ijs? In ieder geval is dat elke dag vers gemaakt en komt het niet uit een fabriek. Mijn opa bereidde het ijs zelf. Hij maakt het ijs met melk via de warme methode en met vers, gepureerd fruit.
’s Morgens vroeg ging hij naar de veiling om fruit te kopen. Afhankelijk van wat hij daar krijgen kon, werden de smaken van die dag bepaald. Chocoladeijs had hij altijd en vanilleijs natuurlijk. Als hij terug kwam van de veiling, werd het fruit gepureerd en de melk gekookt. Nadat dit mengsel gemixt was, ging het de vriezer in om uiteindelijk tot overheerlijk ijs bereid te worden. Het ijs kwam in grote, ronde roestvrijstalen bakken naar beneden en werd dan overgeschept in bakken voor de vitrine. De grote bakken hadden altijd restanten en de kleinsten, waaronder ik, werden in zo’n bak gezet en dan mochten we die helemaal leeg eten, likken, met handen en voeten of hoe wij dat maar wilden. Een feest moet dat geweest zijn. Oude foto’s getuigen van dit feest en ik kan me er alles bij voorstellen. IJs is altijd mijn lekkernij geweest en gebleven. En dan niet zomaar ijs, nee, alleen ambachtelijk bereid ijs met melk. IJs zoals La Venezia dat bereidt in Leeuwarden.

La Venezia zit in de binnenstad. Voor mij nou niet direct een plek die makkelijk bereikbaar is. Het is dan ook lang geleden dat ik ijs van La Venezia geproefd heb. Ik kan ook niet steeds iemand vragen ijs voor mij te gaan halen tot uit onverwachte hoek een dergelijk aanbod kwam. Nu krijg ik eens per maand een voorraadje ijs naar keuze in een hoeveelheid die ik zelf bestel. Mijn eerste bestelling is 2 liter ijs en dan maar eens kijken wat ik daarmee doe. Of dat toereikend is voor een maand, teveel of te weinig. Of het nu teveel of te weinig is, smaken zal het zeker. Het ijs van La Venezia is het enige ijs wat van mij het predikaat ijs krijgt.

En zo krijgt zelfs een chronisch zieke, die bijna alle mobiliteit verloren is, zijn leven langzaamaan weer op de rails. Gewoon doorgaan. Met bij de pakken neerzitten, is nog nooit iemand verder gekomen. Optimisme en ondernemingsdrang helpen mij keer op keer verder. Klagen mag ook. Als ik maar niet in geklaag en gehuil blijf hangen. “Kop der veur”, zeggen ze in Groningen, waar ik opgegroeid ben, maar ook de Friezen houden wel van dat idee. Doorzetten is het parool.
Misschien wordt doorzetten wel weer makkelijker naarmate mijn leven weer wat op de rails komt, zolang ik tijd van leven heb. Ondanks dat ik het zwaar heb, zijn er nog genoeg momenten waarop ik het naar mijn zin heb. En dat zijn de momenten waar ik het voor doe. Eén van die momenten is ijs. IJsmomenten veraangenamen mijn leven aanzienlijk en dan vooral, ijs plus Leeuwarden is La Venezia.

15 mei 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op IJs plus Leeuwarden is La Venezia

  1. Gerda zegt:

    Leuk te lezen.. La Venezia op de Broersvest in Schiedam. Is dat dezelfde als die nu in Leeuwarden zit dan? Ik ben geboren en getogen in Schiedam(Kethel).. het was voor mij als kind een feestje om met mijn moeder daar een ijsje te eten. Toen ik groot was bleef dit. Ik trouwde en verhuisde naar Vlaardingen.. en nog; voor een ijsje reden we even naar La Venezia. We verhuisden..30 jaar geleden 45 km verder. La Venezia kwam niet meer in zicht.Maar als ik een ijsje eet denk ik altijd.. het is nooit zo lekker als toen. Zou La Venezia er nog zitten in Schiedam?
    Ik hoop dat je toch nog lang van het La Vaneziagoedje mag genieten!!

    ( OT.Hans ik volg je al maanden,.. kwam je blog tegen toen ik hoorde COPD gold 11 te hebben)

  2. Marja zegt:

    La Venezia in Schiedam…wat leuk, was dat jouw opa? Daar heb ik ook hele goede herinneringen aan! Niet geboren (zoals Gerda – hierboven), maar wel getogen in Schiedam (Kethel). En wij gingen er ook regelmatig een ijsje eten!

  3. Gerda zegt:

    @Marja, wat toevallig.. En ook nog in Kethel op de lagere school gezeten soms? Ik ben van 1957 en jij?

    • Marja zegt:

      Ja Gerda, dat is zeker toevallig! Ik ben geboren in 1949 in Rotterdam, in 1956 in Kethel komen wonen (Olmenlaan) en van 1959-1961 op de Kon. Julianaschool gezeten. En daarna op het Groen in Vlaardingen.

  4. Gerda zegt:

    @Marja, dan ben jij net zo oud als mijn broer Siem en heb je wss bij hem in de klas gezeten als je op de Juliana school ging? ( Ik heet met meisjes naam de Ridder, zegt je dat wat) En anders kennen we elkaar nog wel want wij woonden in de Seringenhof en kenden toch wel het hele tuindorpje. Toen speelden kinderen nog op straat ;)/ @ Hans sorry dat we jou logje gebruiken hiervoor.

  5. Leuk om te lezen, deze kennismaking…..:) wat een ijsje kan veroorzaken…

Geef een reactie

