Houder voor mobiele telefoon belangrijke optie?

Quickie Groove MWD

Toe aan een goede rolstoel. Al veel te lang heb ik dat voor me uitgeschoven met als gevolg dat ik nu alweer een tijd klem zit in de, voor mij te kleine, duwrolstoel van Anna. Zelf heeft zij een uiterst comfortabele elektrisch Quickie Groove Midwheeldrive (MWD) met zes wielen waarvan de grootste, middelste wielen de aandrijving verzorgen. Op de plaats draaien om de as, dus. Uiterst wendbaar en met een minimale draaicirkel. Snelheid 14 km/uur en dat is voor een elektrische rolstoel behoorlijk snel. Sneller heb ik ze nog nooit gezien. Onthouden dus, voor als je een elektrische rolstoel nodig hebt. De Quickie Groove Midwheeldrive. Een rolstoel uit het topsegment. Tja, voor dat geld koop je ook een hele fijne middenklasse auto maar daar heb je niks aan als je een elektrische rolstoel nodig hebt. Anna heeft veel meer aan een comfortabele, elektrische rolstoel met alle leverbare opties. Met een auto kan zij niks. Zeker niet binnen.

Quickie Argon

Zelf hoef ik geen elektrische rolstoel. Het zou me wel een hoop energie besparen maar er zijn redenen om voor een handbewogen hoepelrolstoel te kiezen. De eerste reden is het kleine appartement. Anna heeft een compacte rolstoel maar desondanks is die niet heel klein. Kies ik nu voor net zo’n rolstoel, dan wordt het echt een stoelendans bij ons in huis. “Ga jij naar links, dan ga ik eerst een stukje achteruit en dan naar rechts.” Een lekker klein, compact en zeer wendbaar stoeltje is mij zeer welkom. De keus valt dan al snel op een handbewogen hoepelrolstoel. Daarin heb je de variaties vouwrolstoelen en vastframe rolstoelen. De vastframe rolstoelen zijn veel sneller en wendbaarder vanwege hun stijfheid. Mijn keus vast dus op het laatste type rolstoel. Na selectie blijven er drie over om uit te kiezen. Twee van het merk Quickie, de Argon en de Helium en één van het merk Küshall uit de K-series de G3. Een vastframe Küshall heeft Anna in het verleden al gehad en dat was een hele fijne rolstoel waar ik zel veel in gereden heb. Just for fun. Ik was toen nog kerngezond en gebruikte hem als bureaustoel bij een heel breed bureau. Ik rolde ermee van Mac naar Mac. Supersnel en wendbaar als een vis in het water.

Küshall K-series G3

Een juiste keus maken valt of staat met diverse criteria die je voor jezelf vast moet stellen. Ontwerp, mogelijkheid voor opties en comfort. Als we het over ontwerp hebben, gaat mijn keus uit naar de Helium. Dat vind ik persoonlijk de mooiste rolstoel. Ook de mogelijkheid voor opties is het beste bij de Helium. Qua comfort scoren zowel de Helium als de G3 beide erg goed. Ze zijn snel, wenbaar en licht. Mogelijk scoort de Helium net iets beter. Al met al dus een voorsprong voor de Helium. De Argon van Quickie valt eigenlijk gelijk al af. Blijven er nog twee over. Twee rolstoelen van verschillende merken. Twee aansprekende merken. De Küshall herinner ik mij nog uit het verleden en die heeft destijds indruk gemaakt. Een onuitwisbare indruk, zelfs.

Quickie Helium

De Quickie Helium is een geheel nieuw ontwerp. Van verschillende mensen heb ik al lovende verhalen over de Helium te horen gekregen. Verhalen die mij zo over de streep zouden kunnen trekken. Eerder al schreef ik over de Helium. Pas als ik er in gezeten en ermee gereden heb, kan ik meer zeggen over die stoel maar dat geldt natuurlijk voor alle drie modellen. Binnenkort komt een leverancier thuis met twee stoelen waaruit ik wil kiezen. Dat worden dan de Helium en de G3. De Argon valt af, denk ik. In prijs verschillen de drie niet veel van elkaar. Opgetuigd met opties kosten ze alle drie rond de tweeënhalf duizend euro. Dat zal de keus dus niet beïnvloeden. Morgen nog maar eens de catalogus van beide stoelen er op naslaan om  goed te kijken hoe het met de opties zit. Een koelemmer voor de champagne, bijvoorbeeld. Waar kan ik die plaatsen? Dat zijn natuurlijk wel belangrijke accessoires. En hoe belangrijk is een houder voor de mobiele telefoon?

16 mei 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Houder voor mobiele telefoon belangrijke optie?

  1. Sam zegt:

    Hee Hans,

    Maak een goede keuze, voor zover je uiteindelijk kan kiezen van het wmo! 😉 Of doe je het in PGB?

    En waarom valt de Argon af? 🙂
    Ik heb zelf de argon TI .. die bevalt enorm goed, wendbaar, licht , klein , opvouwbare rugleuning , vastframe, duwhandvaten en armleuningen…

    Groetjes Sam

Geef een reactie

