Genieten met COPD

Als je COPD hebt, kun je nou niet direct zeggen dat het genieten geblazen is. Om te genieten zijn er andere dingen nodig dan COPD. Wat wel kan is ondanks COPD toch zo af en toe wat genieten. Niet van de COPD maar van de kleine dingen die het leven, ook met COPD, toch nog te bieden heeft. Je moet dan wel met iets minder tevreden kunnen zijn. Of gewoon de schoonheid in de kleine dingen kunnen zien.

Zelf heb ik een ernstige vorm van longemfyseem en ben sinds een aantal jaren erg slecht. Ik kan heel weinig zonder benauwd te worden. Beweging valt mij vaak in de categorie inspanning. Soms word ik al benauwd als ik een hap eten wegwerk. Alle spieren gebruiken zuurstof en zodra er spieren in mijn lichaam actie moeten leveren, en ik heb een slechte dag, dan gaat het al mis. Ook typen hoort bij de acties die benauwdheid en kortademigheid kunnen uitlokken. Nu gaat het wel weer even, anders kon ik nu ook niet schrijven.

Ondanks dat mijn betere dagen of dagdelen steeds minder frequent voorkomen, ervoer ik gisteren weer een betere dag. Omdat die dag samen ging met mooi weer, ben ik naar buiten gegaan. En dat was dus genieten. Genieten van de zon, het voorjaar, de mooie kleuren en luchten, genieten van de rijwind door mijn kortgeknipte haren en genieten van het buiten zijn. (Ja, mijn haar is kort geknipt door een kapster die bij mij thuis is geweest. Een kapster uit de Oekarïne. Helemaal goed. De kapster en mijn nieuwe kapsel. Nee, geen foto.)

Genieten dus. Genieten met COPD. En mijn COPD is niet misselijk, al zeg ik het zelf. COPD Gold IV maar dat slaat nergens meer op. Toen ik nog een stuk beter was, had ik ook al Gold IV. Als dat Gold-systeem goed uitgewerkt zou zijn, had ik nu inmiddels Gold VIII gehad. Minimaal! Er wordt dan ook hard gewerkt aan een nieuw beoordelingssysteem want met de Gold-schaal kunnen de longartsen niet meer uit de voeten. Maar daar gaat dit blog niet over.
Genieten. Een ieder geniet van verschillende dingen. Gezonde mensen hebben vaak wat grotere wensen. Als ik beter zou zijn, genoot ik nu van zeilen of kanoën door Nationaal Park De Alde Feanen  rondom Eernewoude. De natuur is daar echt geweldig en rond deze tijd heel erg mooi. Nu rijd ik op de scootmobiel langs verwilderde weilanden aan de rand van de stad. Is wel even wat anders maar wensen worden aangepast naar gelang de situatie het toelaat. Verder geniet ik van vogelgeluiden, zo af en toe overstemd door een grote metalen vogel waarvan een groep op de vliegbasis in Leeuwarden leeft leeft. F16’s worden die genoemd en het zijn vogels met een enorme bak herrie waar ik niet van geniet. Van de vogelgeluiden geniet ik het meest ’s morgens vroeg. Rustig luisteren naar de vogels terwijl ik wakker word met een lekkere koffie. Gelukkig nestelen veel vogels in Aldlân Oost waar enorm veel groen is in de vorm van hoge bomen en grote struiken. Trekvogels doen de wijk ook vaak aan in voor- en najaar. De Froskepôle is hier slechts een steenworp verwijderd dus ook de aanzuigende werking van daar heeft z’n uitwerking op het vogelbestand in Aldlân Oost.

Ondanks dat ik zo verschrikkelijk kortademig en benauwd ben, zijn er toch zo af en toe momenten dat ik net iets meer ruimte heb. Net voldoende ruimte om rustig voorbereidingen te treffen om naar buiten te gaan. Ik moet dat dan ook doen. Ik vind dat ik moet genieten van het moment en dan het liefst zoveel mogelijk. Over mijn grenzen gaan, hoort daar niet bij. Genieten met gezond verstand, dus. Iedereen met COPD raad ik dit aan. Geniet als het kán. Geniet zoláng het nog kan. Genieten met COPD.

22 mei 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Genieten met COPD

  1. Ans Fidder zegt:

    Beste Hans, Ik zal je advies zeker opvolgen! Groeten voor jullie beiden, Peace and Love, Ans.

  2. sascha zegt:

    Beste Hans,Ik vind je stukjes prachtig en leer veel van de manier waarop jij met je ziekte omgaat.Ik heb hier diep respect voor.Groetjes sascha.

  3. marion zegt:

    Elke dag kijk ik of je weer geschreven hebt. Je blijft me veel inzicht in copd geven, en die kan ik hard gebruiken. groetjes Marion

Geef een reactie

