Beatrixoord afdeling C minder goed dan ze zelf beweren?

Net als mij, gaat het ook met een aantal mij bekende lotgenoten niet goed vanwege COPD klachten. Benauwd, kortademig en in afwachting van behandeling. Eén van hen is zelfs geadviseerd opnieuw naar het Beatrixoord te gaan. Iets wat voor mij echt een gepasseerd station is. Althans, met de ervaringen die ik daar opgedaan heb, moet ik er momenteel niet aan denken nog een keer geconfronteerd te worden met de situatie op afdeling C van het Beatrixoord in Haren. Een kleine groep verpleegkundigen, drukt een te grote stempel op afdeling C. Ik denk dat er leidinggevenden op afdeling C moeten komen die de ogen open hebben i.p.v. gemakzuchtig achterover te leunen en alles voor zoete koek te slikken wat de kleine groep verpleegkundigen te melden heeft. Het beleid om onvoorwaardelijk achter het personeel te staan, gaat echt ten koste van vele patiënten die op afdeling C verblijven. De meeste van die patiënten houden hun mond. Ze zijn afhankelijk en durven hun ongenoegen niet naar het personeel te uiten. Onderling wordt dit ongenoegen wel geuit maar hun zwijgen tegenover de leidinggevenden zorgt ervoor dat de afdeling zichzelf kan blijven prijzen waar het werk levert wat vaak om te huilen is. Mocht ik ooit nog eens in het Beatrixoord op de longafdeling C terecht komen, dan weet ik nu al dat ik in de problemen kom. Ik kan niet tegen onrecht en ik kan er helemaal niet tegen als er op een slechte manier gewerkt wordt. Ook kan ik mijn kritiek dan niet onder stoelen of banken steken en kritiek wordt op afdeling C van het Beatrixoord niet gewaardeerd.

Bovenstaande is dubbel. Enerzijds zou ik nooit meer terug willen. Anderzijds zou ik terug moeten om te kijken wat ik eraan kan doen. Want voor mij staat één ding vast, verandering daar is welkom. Welkom voor de patiënten die daar verblijven en waarvan de meesten alles maar gelaten over zich heen laten komen. Er moet echt iets aan de houding van een deel van het personeel op afdeling C van het Beatrixoord veranderen. Namen kan ik hier niet noemen maar een ieder weet voor zich dat ze soms anders rapporteren dan in werkelijkheid voorgevallen is. Ieder weet voor zich wanneer er niet vanuit de eigen professie wordt gehandeld en/of gepraat dan de eigen, verpleegkundige professie. Sommigen willen nog wel eens op de stoel van de longarts gaan zitten. Of op de stoel van de fysiotherapeut. En dan wordt het ook nog gepresteerd  om dingen te zeggen die haaks staan op uitspraken van de betreffende discipline. Hoe ver kun je gaan?

Anderzijds is terugkeer naar het Beatrixoord voor mij een gepasseerd station vanwege de opbrengst. De vorige keer heeft het mij nauwelijks verbetering opgeleverd. En dat lag niet aan de fysiotherapie want die vind ik wél helemaal goed. En de fysiotherapie vond dat ik hard werkte, gretig was en ondanks alles, toch vooruitgang geboekt heb. Ik moet hun gelijk erkennen. Aan de fysiotherapie heeft het niet gelegen. Aan mij heeft het ook niet gelegen. De omstandigheden waren gewoon van het begin af aan niet optimaal. Alles wat fout kon gaan, ging ook fout. Toeval? Nee, lijkt me niet hoor. Als afdeling C de kwaliteiten had van de fysiotherapie, dan mochten ze van mij pretenderen de beste longrevalidatie van Nederland te zijn. Ik had dan graag opnieuw willen revalideren, enige maanden geleden. De kwaliteit van de fysiotherapie wordt nu in mijn gehele waardering voor de interne longrevalidatie, enorm naar beneden gehaald door afdeling C. Jammer is dat want het zou zoveel beter kunnen. Helaas wordt niet geluisterd naar de kritiek. Ook wordt niet gekeken naar naar de mogelijkheden. De oogkleppen blijven lekker op, tot groot genoegen van een groepje personeelsleden van afdeling C. Kop in het zand steken en gewoon zo doorgaan, is het parool.
Opnieuw revalideren in het Beatrixoord zal voor mij nu, zo mogelijk, nog minder opleveren. Mijn longen zijn zo slecht dat er geen verbetering meer uit te halen is. Zeker niet met de stress van verblijf op afdeling C daarbij. En al zou er weer een beetje verbetering haalbaar zijn met de fantastische fysiotherapie, ik zal nooit meer terugkeren naar het Beatrixoord. Niet alleen vanwege mijn slechte longen maar vooral ook omdat het Beatrixoord, en dan met name afdeling C, veel minder goed is dan ze zelf beweren.

23 mei 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Beatrixoord afdeling C minder goed dan ze zelf beweren?

  1. rolanda zegt:

    hoi Hans, nou ik ben t met je eens hoor ik zou ook niet terug willwn keren naar afd c van beatrixoord..
    Ik ga wel weer revalideren maar dan in dagopname en ipv longrevalidatie ga ik nu voor hartrevalidatie..
    daar krijg ik idd met de goede dicipline,s te maken die mij hopelijk wat sterker en verder kunnen helpen in mijn revalidatie…
    liefs en dikke knuff ro

Geef een reactie

