Klachten COPD verergeren snel nu

Het ging met ups en downs. Het werd met ups en downs langzaamaan toch steeds slechter. Nu zijn er steeds minder ups en meer downs. Daarbij gaat het nu sneller steeds slechter. Vechten voor wat lucht. De hele dag. Moeilijk en zwaar. Geen lucht voor een fatsoenlijk gesprek. Nauwelijks lucht om te schrijven. Liggen en zoveel mogelijk onder zeil. Andere zeilen dan mijn voorkeur genieten. Onder zeil als in buiten westen. Onder zeil als in opiaten. Om maar zo min mogelijk te merken van de benauwdheid. Tijd om diep na te denken over mijn zeer korte toekomst. En dan…

Misschien nog enkele korte updates. Kans dat het daarna stil wordt. Niets is zeker maar de kans is wel heel groot aan het worden. Dit hou ik niet vol. Klagen? Rot op, zeg. Dit is geen klagen meer. Dit is een feitelijke weergave van de werkelijkheid. Wie het wil proberen, heeft mijn zegen. Wat zeg je? Wil je het eens proberen? Goed dan, hier komt ‘ie.

Ga slapen en neem een heel dun rietje mee en leg dat naast je bed. Leg er een knijper naast. Ga nu eerst lekker slapen.  Zodra je wakker wordt, zet je de knijper op je neus en stopt het rietje in je verder afgesloten mond en begin te ademen. Adem consequent alleen door het rietje. Zodra denkt vals te kunnen spelen, ben een zielepoot. Echt waar! Adem in en uit door het rietje en hou die knijper op je neus. Ga hier mee door tot minimaal zes uur na je er mee begon. Probeer het in ieder geval een uur vol te houden terwijl je uit bed gaat, je ochtend dingen doet enzo, zonder anders te ademen dan door alleen het rietje met verder gesloten mond en met de knijper op je neus.

Als je na zes uur verder kunt, ga je door, was je eerder al afgehaakt, dan heb je een heel, heel, heel klein idee van wat ik doormaak. Nou ja, ik verwacht niemand die gezond is, dit zes uur vol te houden. Gaat je gewoon niet lukken. Zelfs een uur gaat niet lukken, denk ik. Geeft niks hoor maar mijn COPD klachten blijven alleen maar verergeren.

26 mei 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Klachten COPD verergeren snel nu

  1. nel tromp zegt:

    Afschuwelijk voor je weet denk ik nog niet eens de helft van wat je beleeft gekmakend. Heb zelf COPD III, Jij COPD VIII volgens mij Denk aan je xxxx

  2. Nee ik wil het niet proberen, ik krijg het al benauwd als ik je woorden lees. Het moet afschuwelijk zijn om dit te ervaren. Hoe jij hiermee omgaat dwingt mijn diepe respect af.

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ ZijalleenisZij

      Je hebt gelijk het niet te willen proberen. Wat een gekkenwerk. Is al erg genoeg dat sommigen gedwongen zijn altijd zo te ademen.

      • Als ik lees wat jij moet doormaken dan raakt me dat zo diep….dan krijg ik tranen in mijn ogen omdat jij de afweging moet maken of je wel door wilt gaan. Hoe onmenselijk……daaraan denkend mag de wereld ophouden met draaien….kan ik het positieve van het leven niet zien….

  3. janny chatrer zegt:

    ik weet wat je bedoeld en wens je veel sterkte liefs janny.

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ janny chatrer

      Ja Janny, jij weet precies wat ik bedoel. Jij kent het klappen van de zweep. Je weet dat ik er niet blij van word, om het maar even zacht uit te drukken, hahaha.

      Lieve groet,
      Hans

  4. Sam zegt:

    Haha Hans… je tovert een lach op mijn gezicht 😉
    Ik probeer het rietje wel eens 😛 …

    Rustig aan he!

    Knuffel voor jou en Anna!

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Sam

      Die lach op jouw gezicht! Alleen daarvoor zou ik het al willen doen. Je hebt zo’n mooie lach. Die kan niet vaak genoeg jouw gezicht sieren.

      Rustig aan? Voor die laatste paar weken of maanden? Lieverd, ik heb geen lucht om anders dan rustig aan te doen. 😦 Kon ik maar anders.

      Knuffel en een zoen terug van Anna en van mij.

  5. Hemma zegt:

    Leef met jou/jullie mee Hans.
    en dan zit ik nog maar op de helft.
    deze dagen/nachten zijn ook zeer zwaar
    heel veel liefs Hemma

Geef een reactie

