Doorvechten of opgeven

Opgeven. Doorvechten. Doorvechten of opgeven? Opgeven past niet echt bij mij. Een vechter ben ik veel meer dan een opgever. Sinds ik longemfyseem heb, is mijn longaandoening al heel wat door mij bevochten. Vechten van man tot man, heb ik in mijn leven niet zo heel veel gedaan. Zo’n vechter ben ik dan weer niet. Van geweld houd ik niet.  Vechten tegen mijn COPD echter, is een soort tweede natuur geworden. De laatste tijd gaat dat vechten gepaard met loodzware hindernissen. Het vechten wordt zwaarder. Het wordt zwaarder de dagen door te komen. Ik ben vaker benauwd en verlies vaker de controle over mijn ademhaling. Waarom dan door vechten? Waarom niet gewoon de pijp een Maarten geven? Dat is eenvoudig uit te leggen. Er zijn nog zoveel goede dagdelen. Waar ik een tijd terug nog goede dagen had, zijn dat nu eerder dagdelen geworden. Een dag kan tegenwoordig bestaan uit een lang slecht deel en een kort goed deel. Of andersom. Ook is het mogelijk dat die delen zijn opgesplitst. Elkaar afwisselend gedurende een dag. Meestal is de hele dag niet goed. En dan toch niet opgeven? Weet je, naast de goede dagdelen is er meer. Anna en ik hebben het zo fijn samen. We praten wat, lachen om onze eigen, morbide humor en ja, we hebben het gewoon fijn samen. Die momenten wil ik nog even niet missen. Vastgrijpen aan het leven. “Meer van hetzelfde”, noemt Anna mijn hang naar het leven. “Je hebt intensief geleefd, veel meegemaakt, gedaan, beleefd en bijna wel alles eruit gehaald wat er inzit.” Nou ja, denk ik dan, alles? Had ik er niet veel meer uit kunnen halen? Hoe ik het ook bekijk, meer dan wat ik er uitgehaald heb, kan ik er nu niet meer uithalen. Het is over. Mijn laatste uur heeft geslagen.

Opgeven ga ik het nog even niet. Keihard vechten ook niet meer. Ik ga gewoon nog wel even door. Waar het schip strand, zien we vanzelf. Wordt het me allemaal echt te zwaar, dan trek ik aan de bel en ga ik over op een vorm van levensbeëindiging. Echt lichamelijk lijden en voortdurend benauwd zijn, trek ik niet. Eventjes wel maar als dat de tendens van de dagen wordt, ben ik weg.
Mij zie (lees) je nog wel een poosje terug hier. Of niet natuurlijk want je weet nooit hoe een koe (de Dood van Pierlala) een haas (ik zei de gek) vangt. Stel jezelf nog één keer de vraag en je weet het antwoord inmiddels. Doorvechten of opgeven?

6 juni 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Doorvechten of opgeven

  1. frutselke zegt:

    heel bijzonder om je blog te lezen. het is alsof ik 4 jaar terug ga in de tijd, misschien nog wel verder. door jouw berichtjes krijg ik iets meer inzicht in de laatste weken, maanden, dagen van mijn vader. hij was niet zo’n prater, nam ons niet mee op zijn laatste reis. een reis die misschien wel te ver ging, hij wist niet wanneer stop te zeggen. wist alleen maar dat hij thuis wilde blijven.
    ik wens je veel kracht om je momenten te kiezen.

  2. Hemma zegt:

    je bent een kanjer

Geef een reactie

