Op vakantie of onder de grond

Vandaag en gisteren waren weer van die dagen. Na een goede start van de dag, laat mijn lichaam mij in de loop van de dag weer compleet in de steek. Vandaag begon het direct na het middageten al. Hartstikke benauwd. Er moest zelfs hulp aan te pas komen om weer enigszins adem te kunnen halen zonder dat de paniek uit mijn ogen spoot. Gadverdamme, wat voelt dat toch verschrikkelijk. Het went eigenlijk nooit. Het is dan echt vechten voor m’n leven. En als er één ding is wat ik wel geleerd heb, da afgelopen jaren, dan is het wel vechten voor mijn leven. Als een beer. Klinkt heel stoer maar is natuurlijk helemaal niks. Het echte gevecht tegen COPD kan ik nooit winnen. Er komt een dag dat ik het onderspit delf.

Die dag hoop ik niet mee te maken. Ik hoop eerder zelf maatregelen getroffen te hebben omdat onderspit voor te zijn. Op een dergelijke wijze stap ik liever niet uit dit leven. Daar bedank ik graag voor. Stel je voor zeg, hartstikke benauwd, happend naar lucht als een vis op het droge, een beetje stikkend aan je einde komen. Als ik er aan denk, word ik acuut benauwd. Eerst maar even stoppen met schrijven. Het kost me teveel lucht. Pas op de plaats en rust in mijn lijf. Ademhaling terug onder controle brengen. Klotelongen. Ik zet ze op marktplaats. “Te koop, stel nog jonge longen van gezonde sportieve en vitale maan. Gebruikt en dus opknappertjes. Bieden.” Ja, en dan? Wat als iemand ze hebben wil voor z’n rariteitenkabinet? Zit ik ineens zonder. Dan toch liever een paar kapotte longen dan helemaal geen longen meer. Plastic boterhamzakjes voldoen niet echt. Anders had ik die al lang in mijn borstkas geplaatst. Of er buiten. Als een eigen homemade kunstlong. Een externe kunstlong, zogezegd. USB? Nee, FireWire. Of de laatste techniek, Thunderbolt. Dat is de snelste interface. Moet kunnen. Als bionische man zie ik het nog wel een aantal jaren zitten. Bionisch met Thunderbolt en dan een paar plastic boterhamzakjes als hoofbestandsdeel. Hoe bedenk ik het. Gebrek aan fantasie. Nee, gebrek aan kennis op het gebied van medische mogelijkheden. Ik moet gewoon kijken wat mijn klachten gaan doen en op tijd aan de bel trekken als het te erg wordt.

En zo zijn er toch nog steeds momenten waarop ik het fijn vind nog steeds te leven. Die momenten worden korter en spaarzamer maar ze zijn er nog steeds. Zolang ik daarvan kan genieten, zijn de slechte momenten te dragen. Tot op zekere hoogte natuurlijk. De afgelopen dagen ben ik op de goede momenten aan het monteren. Op uitgezochte muziek heb ik wat beelden gesneden en die in filmpjes gemonteerd. Met een speciaal doel. Alles ter voorbereiding op mijn laatste feestje. Voor dat laatste feestje heb ik al heel veel voorbereidingen getroffen. Ik wil het Anna zo makkelijk mogelijk maken. Het meeste is al doorgesproken met haar en door een deskundige doorgerekend. Toen beseften we ons hoe duur het is om je te laten begraven. Dat is toch een rare gewaarwording, zeg. Van dat geld hadden we samen riant op vakantie gekund. En dan echt riant ook nog. Maar helaas, ik moet er van onder de grond, hahaha. En ik kan niet eens een keus maken tussen op vakantie of onder de grond.

9 juni 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Op vakantie of onder de grond

  1. yvonne zegt:

    Hans, lang geleden dat ik hier reageerde, lees je wel altijd. Sinds mijn lief 7 februari jl. overleden is aan dezelfde ziekte als jij valt het me zwaar te reageren.
    Toch wil ik je een dikke knuffel komen brengen,woorden heb ik niet..
    liefs

  2. Fijn dat je nog steeds schrijft…….daar ben ik oprecht blij om…..

  3. johnny zegt:

    hoi Hans, ja onder de grond of opgefikt thats the question laatste lijkt me het beste,in ieder geval voor het milieu,hahaha alsof dat nog wat uitmaakt in the long sleep, Hoop dat je het nog minstens 65 dagen uithoudt je weet wel waarom ,zal wel want je bent geen opgever ,Heb het met mijn schoonmoeder meegemaakt en het einde valt mee,het is harder voor de achterblijvers,als het zover is, nou geen leuk praatje maar wens je toch kracht en lucht
    johnny de looff

  4. Jeroen Grootjen zegt:

    Hans, heb het goed man, ik bewonder je moed. Ik stuur je licht en kracht.
    Namasté…..
    Jeroen

  5. Gerda zegt:

    Hallo Hans,
    Ik volg je al een poosje op twitter en lees ook je verhalen!
    Zelf ben ik niet zo’n reageerder maar wil je toch bedanken voor de leuke en de laatste tijd wat minder leuke verhalen! Ik heb zelf astma en beginnende copd en was daardoor gedwongen om te stoppen met roken! Door jouw verhalen heb ik het nog steeds vol gehouden om niet te roken! Nu was ik eigenlijk wel nieuwsgierig of ook jij hebt gerookt? Ik kan dat nergens in je verhalen terug vinden nl.

    Hans het ga je goed en ik hoop dat je nog een poos blijft schrijven!
    DANK JE WEL!!!!

Geef een reactie

