Slechte dagen achter elkaar door COPD

Vechten. Het is alweer dagen vechten voor een beetje lucht. Het gaat niet goed. Sterker nog, het gaat ronduit slecht. Veel langer moet het zo niet doorgaan. Ik hou dit niet vol. ’t Is maar dat jullie het ook weten. Dit hou ik niet vol, al die slechte dagen achter elkaar door COPD.

13 juni 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

63 reacties op Slechte dagen achter elkaar door COPD

  1. Marianne zegt:

    Jongen, waar wacht je nog op? Schreeuw het uit naar Jezus. Hij ZAL je horen. Hij ZAL je vrede geven. Zijn liefde trekt je naar Hem toe. Je kunt nog terug…….Vader wacht op je…….

    • Tam zegt:

      Marianne, wil je hiermee ophouden? Je kent Hans duidelijk niet en hij heeft recht op zijn eigen proces. Zoals je weet is God alwetend en overal, bij iedereen. Mijns inziens hoort hij ons al zeggen we niks, daar is het tenslotte God voor. Zijn grondpersoneel is totaal niet relevant. Zoek aub een website of blog waar men op JOUW boodschap zit te wachten, maar wees hier zo groot om je klein te houden. Heb respect alsjeblieft.

  2. jet zegt:

    Heel veel kracht en sterkte voor beiden. Komt goed. Ze zullen wachten op je.

  3. yvonne zegt:

    Lieve allebei, wens jullie zo ontzettend veel kracht…

  4. Ans Fidder zegt:

    Beste Hans,
    Veel sterkte, ik leef met je mee! Peace and Love, Ans.

  5. liesbeth zegt:

    Lieve Hans en Anna, heel veel wijsheid en kracht in je besluit.. Wat het besluit ook is,het is goed. Mijn gedachten zijn bij jullie in deze zeer moeilijke periode
    Hans bedankt dat ik en velen met mij een groot deel van het traject mee mochten lopen.
    Heel veel liefs aan julllie allebei

  6. johnny zegt:

    Marianne wanneer stop je met dit gezeik, ik word er niet goed van maar dat maakt je niet uit toch ,je blijft maar blaten over ,ja over WAT OOK ALWEER ,dit is het verkeerde adres ,wat begrijp je hier niet aan ,groeten johnny de looff wens je het beste

  7. anne zegt:

    veel sterkte hans, hopelijk knap je nog wat op en is het weer en tijdelijke inzinking van je ziekte.
    verder sluit ik me bij liesbeth aan.

    moedgroet,
    anne

  8. Margo zegt:

    Veel sterkte Hans en Anna.

  9. Tam zegt:

    Nou, Hans, het klinkt alsof je wordt voorbereid op het volgende station. Het nare is dat je, net als wanneer je op visite gaat ergens, je jas zult moeten uittrekken. Dat lijkt me niet makkelijk om dat moment en de dood in de ogen te zien. Als er iets is wat ik kan doen, als vriendin of als regressie/reïncarnatie-peut kan betekenen, let me know. Ik heb niet heel veel met zweverigheid of geld, dus dat sluit alvast aan 😛

    Liefs en een dikke kroepert,

    Tammetje

    ps link is muziek van een oud-gitarist, het is cool.

  10. Bob zegt:

    Jesus, Marianne schrijf niet zo veel onzin!

    Beste Hans,
    We gaan allemaal dood en dat is niet erg want je gaat een ander prachtig leven zonder lichaam en zijn gebreken tegemoet. Het is even vevelend maar direkt zul je het niet erg meer vinden. Erg is het alleen voor de gene die je achter moet laten. Sterkte!

  11. wietske de vries zegt:

    Lieve allebei, sterk-te, zo’n woordje van 7 letters, overal waar -te bij staat………..Sterk zijn jullie allebei, sterk in geloven in jezelf, in de liefde, in waar je mee bezig bent, je doen en laten, maar ook in het genieten van ’t lekkere eten uit Wirdum en nog zoveel meer. Mijn gedachten zijn bij jullie en dank je wel voor al je woorden, verhalen die ik van je heb mogen lezen. Door Marieke kwam ik bij je ‘terecht’ en je hebt me veel ‘laten zien’! Goede reis……….heel veel liefs voor jullie samen, Wietske

  12. Gerda zegt:

    Als het constant bijna stikken is wordt het vechten om door te gaan wel heel erg moeilij
    Ik wens jou en Anna heel veel sterkte, en hopelijk toch weer opnieuw een beetje “opluchting”, zodat het iets makkelijker wordt voor jou (jullie).
    Sterkte Hans en Anna.
    Laifs oet Grunn.

    En Marianne als je het nog niet weet nu dan wel; God en de duivel zitten in de mens, (goed en kwaad) niets is makkelijker om je te verschuilen achter een ander, dus ook achter God en Jezus.

  13. rolanda zegt:

    lieve hans en anna,
    heel veeel sterkte en kracht toegewenst,in deze o zo moeilijke periode…
    en hans het was een voorrecht om jou te mogen kennen, jou aanwezigheid verleden jaar in beatrixoord heeft mijn verblijf daar ook wat prettigger gemaakt.
    dank je wel voor die tijd dat ik je mocht leren kennen als een doorzetter, vechter, rechtschapen, en zeer lieve ,vriendelijke, meelevende man.
    geniet nu van de momenten die jullie samen nog mogen hebben Carpe Diem……..
    heel veel liefs van rolanda

  14. Sterke Hans,
    Als ik iets kan doen waarmee je lijdensweg wat draagbaarder wordt, laat het dan weten!
    Heb zelf ook longemphyseem, gold IV, longinhoud 20 %, uitbehandeld. Daarmee wil ik al-
    leen laten zien, dat ik duvels goed weet hoe jij je voelt.
    Weet verder niet goed wat je te schrijven, laat weten wat jou een opkikkertje zou kunnen geven,
    alsjebliefd.
    Groeten van andré.

    a.langemeijer@telfort.nl

  15. Hemma zegt:

    Lieve Hans,(anna) Bedankt!

  16. sascha zegt:

    Marianne,het gaat om Hans en niet om jou.
    Hans,ik hoop zo dat je snel weer een beetje minder benauwd wordt.Meer kan ik niet zeggen behalve dat je een mooi mens bent waar we allemaal veel aan hebben.Sascha.

  17. Sandra zegt:

    Marianne,het irriteert mij dat sommigen denken zieke mensen hun wereldbeeld op te moeten dringen. Ik denk niet dat Hans hier van gediend is! Hans en Anna veel sterkte,ik denk aan jullie. Liefs.

  18. Afke Albada zegt:

    Hans en Anna, Ieder zegt wat ie kwijt wil, of je dat nu aanspreekt of niet. Als we hier met zijn allen ook nog gaan zitten harrewarren over wat iemand mag zeggen, daar ben jij zeker niet mee geholpen! Ik wens jullie veel fijne momenten en veel wijsheid. Als ik je lucht kon geven, dan kreeg je het.l Verder sta ik minstens zo machteloos en onbeholpen als jullie beiden.
    Hug, Afke

  19. joy zegt:

    Lieve hansje…mn vader gebruikt op het moment een flutter geeft hem enorm verlichting in rottijden met slijm en benauwdheid.Idee??

  20. zwanie zegt:

    Hans en Anna heel veel strerkte.

  21. stef zegt:

    beste hans heel veel sterkte ik weet met de ervaringen van mijn moeder dat je als je je een paar dagen heel slecht voelt het allemaal niet meer hoeft voor je ,
    heb je voor je eigen al een beslissing genomen`
    uit eigen ervaring weet ik nu hoe goed je alles ook door heeft gesproken niet alle ziekenhuizen aan je wens voldoen
    mijn moeder had een euthanasieverklaring maar lag in een katholiek ziekenhuis en daar werkte
    ze niet mee
    verder wil ik je alleen maar heel veel rust wensen

  22. Wanda zegt:

    Hans, ik duim en hoop dat er nog dagen van lucht mogen komen en dat je in alle rust je beslissing kan nemen.

    Anna, voor jou wens ik alle liefde en kracht die je nodig hebt om hier eerst samen met jouw Hans en daarna alleen doorheen te komen.

    Sterkte voor beiden.

  23. Marja zegt:

    Mijn gedachten zijn bij jullie twee.
    Lieve groet, Marja

  24. Dutchangel zegt:

    Beste Hans,

    Jouw verhalen heb ik in grote lijnen gevolgd. Wauw, wat een vechter ben je en je hebt ongelooflijk veel bergen verzet; daar mag je heel trots op zijn! Wens jou en Anna veel rust en kracht toe!

    Groeten, Angelique

  25. Sam zegt:

    Via deze weg toch ook maar een berichtje van mij.
    Maar een klein berichtje met weinig woorden. De woorden voor dit kan ik niet vinden, wil ik niet vinden. Enkel wil ik jullie veel steun, sterkte en goede laatste momenten toe wensen.

    Ik denk aan jullie

    Zeeuws meisje… zoals je mij altijd noemde! Bedankt voor alles wat je mij gegeven hebt.

  26. anne zegt:

    hallo hans.
    laat even weten hoe het nu gaat.
    er leven veel mensen met je mee!

    moedgroet, anne

    • Sam zegt:

      Hee Anne,

      Ik weet inmiddels dat het echt niet goed gaat met Hans. En ik vermoed, al hoop ik anders, dat er geen bericht meer van hem zal volgen.

      Groetjes Sam

      • anne zegt:

        oei, dat doet me verdriet.
        je denkt altijd , dat hij toch weer zou opknappen, zoals vaker gebeurde.
        als je hem ziet, doe hem mijn groeten en meeleven.

        ik hoop dat ik nog een tijdje mee kan, maar we weten allemaal wat een sluipmoordenaar die COPD is…….;-(

        warme groet,
        annemarie

  27. nonja zegt:

    dag Hans

  28. joy zegt:

    Hans als je dit nog mag lezen…je bent werkelijk een topper!!!!!!!!!!!

  29. Margo zegt:

    Ik weet niet of je dit nog leest. Het laatste woord dat je me twitterde was YES!!, na een goed weekend. Vaak schreef je dat het met copd alle kanten op kan. Als een jojo. Ik wens je nog een up toe, nog vele ups, genezing, nog een lang en fijn leven met Anna. Maar als het op is, is net op. Hoe erg het ook is om uit het leven te stappen en je geliefden achter te laten. Het is zoals het is. Er kan geen ‘maar …!’ meer volgen.
    Ik wens jullie oneindig veel sterkte toe in deze loodzware tijd. Ik wens je een luchtige, lichte, liefdevolle voortzetting in een andere dimensie toe, als dat bestaat… Anna, meid, ik hoop en weet dat er mensen zijn die er voor je zijn.
    Ik hoop dat er weer een up komt en je weer reageert. Anders goede reis, bedankt dat ik je mocht kennen.

  30. Ilse zegt:

    Lieve Hans,

    Ik ken je via Sam en ik hoor net van je besluit. Jeetje, wat vind ik dat erg, ondanks dat ik je nooit persoonlijk heb ontmoet. JIJ was het die mij hielp mijn pijn te verlichten, letterlijk. En ik heb nooit iets voor je terug kunnen / hoeven doen. Lieve Hans, heel veel sterkte en kracht deze laatste nacht. Ik hoop dat je de rust vind die je verdiend en dat je, ‘daar’ wat of waar dat ook is, niet meer benauwd bent, geen pijn meer hebt en niet meer hoeft te vechten. Wie weet zie je Anna ‘daar’ ooit weer. Ik hoop het voor je! Ik denk aan je, ook aan jou Anna, wat moeten deze uren moeilijk zijn… Sterkte! En Hans…. BEDANKT! je bent een kanjer, ik zal je nooit vergeten!

    Dikke knuffel

  31. Ilse zegt:

    Lieve Hans,
    Ik ken je via Sam en ik hoor/lees net van je besluit. Jeetje, wat vind ik dat erg, ondanks dat ik je nooit persoonlijk heb ontmoet. JIJ was het die mij hielp mijn pijn te verlichten, letterlijk. En ik heb nooit iets voor je terug kunnen / hoeven doen. Lieve Hans, heel veel sterkte en kracht deze laatste nacht. Ik hoop dat je de rust vind die je verdiend en dat je, ‘daar’ wat of waar dat ook is, niet meer benauwd bent, geen pijn meer hebt en niet meer hoeft te vechten. Wie weet zie je Anna ‘daar’ ooit weer. Ik hoop het voor je! Ik denk aan je, ook aan jou Anna, wat moeten deze uren moeilijk zijn… Sterkte! En Hans…. BEDANKT! je bent een kanjer, ik zal je nooit vergeten!
    Dikke knuffel Ilse

  32. meidje zegt:

    Veel sterkte Hans en Anna ….

  33. Sam zegt:

    Namens Hans ontzettend bedankt voor alle meelevende reacties ! Het is momenteel te zwaar voor hem om te reageren. Hij heeft erg veel pijn en is te benauwd. Misschien reageert hij binnenkort met de hulp van Anna.

    Hans en Anna heel veel sterkte in deze moeilijke tijd!

    xx Sam

    • wietske de vries zegt:

      Er is al veel geschreven, maar ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek, nu, als ik zeg dat ik veel aan jullie beiden denk en heel erg wens dat er voor jullie, Hans en Anna lichtere te dragen dagen met lucht voor Hans mogen komen, zoals jij Hans, vaak beschreef: ‘Het kan alle kanten op…..’ Dan van harte die kant van de ‘ups’ op, toegewenst!! Het wordt je zo gegund. Lieve groet, Wietske

  34. regina zegt:

    bedankt hans voor het geen je onbewust voor mijn moeder en mij hebt betekent.
    wij weten hoe grillig die rotziekte kan verlopen.heel veel sterkte voor jullie samen.
    dikke knuf

  35. Sam zegt:

    Hans schreef op twitter:

    En de koek was ineens op. ’t Lichaam stopte er mee. Leven bleek onmogelijk geworden met zo’n versleten lichaam. Tijd om er uit te stappen.

    Sterkte Hans en Anna.

  36. joy zegt:

    zonder woorden……denk ik aan je xxxxx

  37. meidje zegt:

    Nogmaals sterkte Hans en Anna …jullie zijn in mijn gedachte xx

  38. gre zegt:

    Voor jullie een dikke knuffel!

  39. marritanne zegt:

    Dag lieve lieve Hans, ik lees je berichten net op twitter. Ik vind je dapper en moedig en dank je wel voor wat je allemaal hebt gedeeld.
    Je hebt mijn contactgegevens, natuurlijk mag Bella daar ook altijd gebruik van maken mocht ze dat willen.
    Voor altijd in mijn hart..

  40. marcella zegt:

    Lieve hans en anna,

    Ik vind jullie bijzondere mensen. En heb met liefde de afgelopen nachten bij Hans gewaakt. Via deze weg nogmaals heel veel kracht toegewenst voor beiden. Zal in gedachten bij jullie zijn de komende dagen. Hans, je was een toffe peer. De laatste gesprekken met jou zal ik niet vergeten..een goede reis. ik hoop dat je gelukkig bent waar je straks terecht komt. Anna, True love doesn’t have a happy ending, because true love never ends. Letting go is one way of saying I love you.” liefs, marcella…

  41. joy zegt:

    de hemel moet ervan huilen vandaag……

  42. Gerda zegt:

    Dag Hans je zult nog lang in mijn gedachten blijven, jij hebt het goed gedaan, meer dan!!!
    Ik zal je blog missen!!!
    Anna Bella ik wens je veel, heel veel sterkte toe voor de komende tijd zonder jouw Hans, hij die zoveel mensen heeft duidelijk gemaakt dat het leven niet zomaar iets is, maar wel degelijk iets is om eens diep over de vele facetten ervan na te gaan den
    Laifs Gerda,

  43. anja zegt:

    Heel veek sterkte voor jullie beide heb verder geen woorden meer alleen veel verdriet door die klote ziekte die ons allen in de greep houd, nogmaals STERKTE
    Liefs Anja

  44. Tara zegt:

    Hans,
    bedankt voor al je woorden op dit blog,
    sterkte voor jou en Anna , in gedachten loop ik een stukje mee

  45. lou zegt:

    Hans jongen hier ben ik toch van ondersteboven, ik wil je bedanken voor al je bloqs en het geval dat ik je , ondanks alle nare dingen , in Beatrixoord heb leren kennen en we als patienten onderling toch veel steun aan elkaar hadden en ook plezier , Hans het is jammer dat t ventiel verhaal bij jou niets geholpen heeft , Hierbij wil ik Anna ook heel veel sterkte wensen in deze toch zo n moeilijke tijd en je blijft altijd in onze gedachten , een goede reis Hans Groeten van Lou en Tietie

  46. Marja zegt:

    Hans bedankt voor wie je was.
    Goede reis.

  47. anne zegt:

    laat maar los, hans, het is goed zo….
    de keus is of wordt gemaakt,
    warme groet
    annemarie

  48. Lisette zegt:

    Hans en Anna, nog even samen. Heel veel sterkte met het Loslaten.

    warme groet Lisette

  49. Gerda zegt:

    Dag Hans………………
    Liefs: Gerda

  50. Sam zegt:

    Hans schrijft op twitter:

    HET GAAT GEBEUREN. Ik ga de Twilight Zone binnen om mijn laatste reis te starten. Iedereen bedankt voor de hartverwarmende berichten.

  51. mariejosegmh zegt:

    Zo n verdrietig moment kan alleen maar zeggen bedankt voor het delen en een hele goede reis naar t volgende leven.
    Voor Anna heel veel liefde en steun

  52. Dirkje en John zegt:

    Dag Hans, wij wensen je een vredige en veilige reis. Lieve groeten, Dirkje en John

  53. anne zegt:

    dag hans, bedankt voor het delen , daar was moed voor nodig.

    nu terug naar de oorsprong.
    het was immers ook goed, toen we er nog niet waren?

    ga maar, knul,

    annemarie

  54. Lucia zegt:

    Dag Hans,namen mij en Gerda wensen wij jouw een goede reis,en Anna heel veel sterkte de komende periode.
    Gerda draaisma en lucia dijkstra

  55. henk van der Veen zegt:

    Beste Hans ,
    en natuurlijk Anna,
    wat de komende tijd gebeuren gaat,staat in de sterren geschreven,
    maar zeker is zeker, JE hebt een steen verlegd op deze aarde.
    wij hopen dat je beslissing je veel’,, lucht” gaat geven
    voor jouw en Anna veel sterkte gewenst..

  56. Beste Dappere hans, ja Hans ik vind je heel dapper om het laatste stukje van je leven ook nog eens met ons te delen, het is al zo zwaar leven met die rot ziekte happend naar een beetje lucht…

    Hans veel sterkte met je laatste reis, en Bella ook jij heel heel veel sterkte …

    Een lotgenoot, Janetta

Geef een reactie

