Een nieuwe lente, een nieuw begin

Vanmorgen werd ik wakker en na een paar minuten wist ik het, deze dag wordt beter dan de voorgaande dagen. Met veel meer lucht en minder pijn begon ik opgewekt aan deze dag. Een nieuwe lente, een nieuw begin. Gisteren had ik al besloten Romke Wybenga, mijn huisarts, te bellen. Vanmiddag kwam hij langs. Voor het laatst hadden we elkaar in het Medisch Centrum Leeuwarden gezien. Het was tijdens de opname eind januari. Op 2 februari vertrok ik uit het MCL naar het Beatrixoord.

Tijdens ons gesprek liet Romke weten vanmorgen gebeld te zijn door een longarts van het Beatrixoord. De naam had hij zo even niet paraat. Hij zei dat het een aardige, vrouwelijke arts was. Ik wist toen dat het de opvolger van dokter Vennik geweest moest zijn. Dokter Vennik was afgelopen vrijdag voor het laatst in het Beatrixoord. Hij is met pensioen gegaan.
De opvolger van dokter Vennik heb ik nog niet gezien of gesproken. Romke vertelde dat zij wist dat ik over een week of twee een nieuwe oproep zou krijgen. Ook is hem verteld dat revalidatie bij mij nog vooruitgang kan bieden. Als ik me voor de volle 100% inzet, kan ik er veel aan hebben, aldus de nieuwe longarts van het Beatrixoord. Zowel Romke als ik spraken waardering uit voor het feit dat ze gebeld heeft met hem. Ik hoop haar snel zelf te spreken in het Beatrixoord als ik terug ben voor de daadwerkelijke longrevalidatie.

Tot het zover is geniet ik van het thuis zijn. Ook thuis blijf ik wat bezig met oefeningen. Beetje lopen en wat fietsen op de hometrainer. Het liefst wil ik nog wat vooruitgang boeken voor ik terug ga naar Haren.
De weersverwachting voorziet beter weer voor de komende dagen. Warmer en zon. Bij een temperatuur van zo’n vijftien graden, is het lekker om er nog wat op uit te gaan. Ik hoop hiervan nog te kunnen genieten. Aan de andere kant biedt Haren ook een mooie omgeving om te genieten van natuur en mooi weer.

Voor dit alles -vooruitgang COPD, weer, genieten en omgeving- geldt, een nieuwe lente, een nieuw begin.

21 maart 2011, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Een nieuwe lente, een nieuw begin

  1. Ed Riboch zegt:

    Hai Hans, volg je sinds m’n zoektocht naar COPD’ers gold 4 en die eigenlijk zijn ‘uitbehandeld’ . Heb zelf vorig jaar mei 3 maanden gerevalideerd in Dekkerswald groesbeek en ben ook zeer te spreken daarover. Daarom zul ook jij nog veel vooruitgang gaan boeken. De moeilijkheid is blijven trainen, aangezien er toch weer vele periodes zijn dat je het niet kan opbrengen. Heb nog wel een aantal vragen voor je maar die wil ik je per mail stellen als dat kan.
    Geniet van de eerste lentezon en van elke dag dat je je goed voelt
    gr @

  2. Tam zegt:

    Hé Hansjepansje,

    Heb weer eens even ingelogd om te lezen hoe en wat.

    Je maakt veel mee zeg, lijkt me -naast je ziektebeeld- ook heel naar om zo veel bij je vrouw weg te zijn.

    Blij te horen dat je weer thuis bent, geniet van het mooie lenteweer zou ik zeggen!

    Liefs,

    Tam

Plaats een reactie