Zoveel nieuw geluk

Het houdt maar niet op. Het geluk blijft uit de lucht vallen. En zo voelt het ook. Ik voel me een gelukkig mens. “Aangenaam, mijn naam is Guus Geluk.” Natuurlijk voel ik me niet altijd zo maar over het algemeen voel ik me best wel gelukkig met wat ik heb. Met Anna heb ik natuurlijk alles om gelukkig mee te kunnen zijn. Alweer sinds 1994 nadat we elkaar in 1993 hebben leren kennen. En waar komt al dat geluk nu dan ineens weer vandaan? Er hangt namelijk nieuw geluk in de lucht. Dat geluk heeft te maken met oude vriendschappen die ineens weer uit het niets opduiken. Deze week was er plotseling weer contact met Cees, een vriend uit Leeuwarden die alweer jaren met Christina in Rotterdam woont. De laatste keer dat we hen zagen was tien jaar geleden in Burgum. Hij was daar onlangs nog geweest op zoek naar Anna en mij. Nadat hij het huis weer gevonden had, wisten de mensen die nu in het huis wonen (inmiddels het derde stel) hem niets wijzer te maken. Zij kenden ons niet. De buren waren niet thuis en verder was er ook niemand in de straat aanwezig die hem wijzer kon maken. Na tien jaar het contact verloren te zijn en hij onvindbaar voor mij was geworden, vond Cees mij afgelopen dinsdag via Google terug. Hij woont nu op een steenworp afstand in de omgeving van Drachten. Binnenkort gaan we elkaar weer treffen. Hij komt dan hier met zijn vriendin Christina. Ik ben hier best blij mee.

Cees dus. Enige weken geleden had ik al hernieuwd contact met Koos. Of zoals we hem vroeger altijd noemden, Koosje. Hem had ik dertig jaar geleden voor het laatst gezien. Het lijkt wel alsof oude dierbaren automatisch hierheen gestuurd worden op het laatste pad van mijn leven. En alsof Koos en Cees niet voldoende zijn, werd ik gisteren blij verrast door een reactie van Nanet op mijn laatste post. Nanet is de zus van Anita en Anita is de moeder van Jennifer. Jennifer is de overleden dochter van Anita en mij. Met Nanet heb ik al heel lang geen contact meer en haar reactie bracht een hoop in mij teweeg. Blije herinneringen, vreugde maar ook verdriet. Er is zoveel gebeurd in het verleden. Mijn leven is echt niet alleen over rozen gegaan. Ik heb o.a. veel dierbaren en geliefden moeten verliezen aan de dood. En toch heet ik Guus Geluk.

Al die hernieuwde contacten uit het verleden moeten een doel hebben. Ze komen niet zomaar uit de lucht vallen. Ze stellen mij in ieder geval instaat dingen op een rijtje te zetten. Mijn leven goed te overzien en afscheid te nemen van mij dierbaren en geliefden. Ik ben daar dankbaar voor. Dankbaar voor zoveel nieuw geluk.

19 april 2012, Leeuwarden, Aldlân Oost, thuis

Over oogwerkdotnl

Levenslustige man, geboren in het jaar 1957 te Vlaardingen. Opgegroeid in Delfzijl en thans levend in de hoofdstad van Friesland. Zowel passief als actief muziekliefhebber. Kan drummen en een beetje gitaar spelen. Andere grote passie is zeilen. Bij voorkeur in een open boot maar vind het ook heerlijk om met een kajuitjacht op zee te zeilen of met een platbodem op het Wad. Gehuwd met Anna Wolthuizen die eind 1995 met een ernstige vorm van MS geconfronteerd werd. Zelf sinds enige jaren ernstige longproblemen. COPD Gold 4. Dit is de laatste fase van deze chronische ziekte. Waar Anna eerst de patiënt was en ik de gezonde partner, lijken de rollen nu wel omgekeerd. Vaak is Anna de betere van ons tweeën. Waar het zal eindigen en wanneer, is door geen mens met enige zekerheid te zeggen. Ook de longartsen kunnen geen enkele prognose schetsen. Dat ik niet heel lang meer te leven heb, denken ze wel te kunnen zeggen maar hoe lang "niet lang meer" dan is, weten ze ook niet. Natte vinger werk dus. En daar moeten we het dan maar mee doen.
Dit bericht werd geplaatst in Laatste gevecht en getagged met , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Zoveel nieuw geluk

  1. Margo zegt:

    Wat fijn dat je weer contact heb met de mensen uit je verleden waar je regelmatig aan dacht. Als je wat ouder wordt gaat het verleden meer leven, omdat het deel dat achter je ligt groter is dan het deel dat nog voor je ligt. Voor jou, kan ik me voorstellen, geldt dat helemaal. Je weet dan wie belangrijk in je leven is (geweest) en wie niet. Er blijft een klein kringetje belangrijke mensen over. Al het aanhangend spul kost meer energie dan het oplevert en weg ermee. Waar je in je jeugd nog wel probleemloos omging met mensen die je eigenlijk niets te vertellen hadden, wil je daar op je ‘ouwe dag’ 😉 geen kostbare tijd en energie meer aan besteden.

    Jammer dat je niet in de buurt woont. Ik zou je graag af en toe een bezoekje brengen of jou en Anna meenemen ergens heen waar je graag naar toe gaat. Maar ja, Dordrecht en Leeuwarden liggen niet naast elkaar. Ik heb meer vrienden in het Noorden wonen die ik weinig zie ….

    • oogwerkdotnl zegt:

      @ Margo

      Ja Margo, dat van die tijd en energie klopt helemaal. Ik wil absoluut geen energie verspillen. Contact wil ik alleen met die mensen die mij dierbaar zijn. Of dat nou van vroeger is of sinds heel recent. Als ze mij dierbaar zijn, heb ik graag contact. De rest kan nog zo z’n/haar best doen, het zal niks meer worden.
      Het is zeker jammer dat je zo ver weg woont. Ik heb dat met meerdere contacten die mij dierbaar zijn (geworden).

  2. Margo zegt:

    Het is lastig tegenwoordig een reactie te plaatsen bij WordPress. Ik heb zelf een WordPress account, maar wie dat niet heeft, heeft een probleem. Vervelend is dat. Iedereen kan een account aanmaken bij WordPress.com en dan ingelogd hier een reactie plaatsen.

    • Sam zegt:

      Ik heb geen wordpress acount en ondanks dat geen enkele moeite met reageren. 🙂 Misschien komt dat omdat ik google Chrome gebruik in plaats van internet explorer 🙂

      • Margo zegt:

        Ik gebruik ook Google Chrome, er zijn wat problemen met reageren bij WordPress, of waren, misschien zijn die opgelost, ik hoop het!

  3. Sam zegt:

    Hans wat fijn dat je zoveel mooie mensen opnieuw tegen komt. 🙂
    Geniet er van ! 🙂

    xxx voor jou en Anna!

Plaats een reactie